KiMs retter ind efter kritik af brud på kodeks, de selv har underskrevet

Leverandører 29. feb 2024 -
This describes the image
Pressefoto: Kims/Palle Peter Skov
  • Rettelsen indeholder dog også et oplæg til debat om reglerne.

KiMs Chips, som er en del af fødevarevirksomheden Orkla, har brudt sig mod et kodeks, de selv har underskrevet.

Sådan lyder det i hvert fald i kritikken fra Forbrugerrådet Tænk, der sender en opsang til KiMs for en kampagne, der involverer flere influencere, hvis målgruppe henvender sig til blandt andet børn.

Kampagnen, der blandt andet har store youtubere som Jas & Mika og Morten Münster plastret på chipsposerne, er imod det kodeks, der dikterer: ”Stop for reklamer af fødevarer med højt indhold af fedt, sukker og salt i medier målrettet til børn.”

I kampagnen skal de fire influencere dyste mod hinanden ved at opfordre brugere og følgere til at stemme på dem, så de kan vinde konkurrencen om den bedste chipspose i ’Chips Battle’. Konkurrencen indebærer videoer og posts på sociale medier, hvor influencerne optræder med hinanden som konkurrenter, hvor de igennem udfordringer viser, hvilke chips der bedst.

Reglerne gælder blandt på websider rettet mod børn (under 13 år, red.), som altså indebærer YouTube, hvor alle har adgang til timevis af indhold. Indhold, der også er tilgængeligt for børn.

Selvom kampagnen er forholdsvis dugfrisk, gælder det ikke reglerne på området. Siden 1. januar 2008 har reglerne for reklamer af fødevarer med højt indhold af fedt, sukker og salt mod børn været gyldige, hvilket bringer dem op på en alder af 16 år.

 

Retter ind

Kritikken bliver hørt hos Orkla, der efterfølgende er kommet med en korrektion af kampagnen.

- Forbrugerrådet mener, at vi med KiMs Chips Battle ikke overholder Kodeks for Fødevarereklamer, som vi er medunderskrivere af. Vi lytter til kritikken og justerer kampagnen, også̊ før Forum for Fødevarereklamer kommer med deres vurdering af klagen, skriver de indledningsvist i en pressemeddelelse.

Og justeringer kommer der. Fremover vil man ikke kunne se indholdet på YouTube, medmindre man er registreret som over 18 år gammel for at tilgå kampagnen.

Indholdet er dog det samme, ligesom kampagnen fortsat er formidlet i et sprog rettet mod unge.

Selvom Orkla tager kritikken til sig, er de dog ikke helt klar til bare at bukke hovedet. De mener, at der plads til forbedringer på området.

- Forum for Fødevarereklamer ventes at vurdere klagen fra Forbrugerrådet i løbet af de kommende uger, og det vil være rigtigst at lade Forummet få arbejdsro indtil da. Vi ser frem til at se Forum for Fødevarereklamers vurdering. Klagen fra Forbrugerrådet bør dog også̊ rejse en større principiel debat om, hvordan danske virksomheder kan samarbejde med influencere i en moderne medietid, skriver de.

 

KiMs er kendt for deres kreative take på reklamer. For nyligt blev de kåret som dagligvarehandlens stærkeste brand. 

Rettelsen hjælper ikke

At Orkla og KiMs har rettet ind, har dog ikke den store effekt, hvis man spørger direktøren for Forbrugerrådet Tænk.

- Børnene skal nok finde frem til det på den ene eller anden måde. Om de så gør det med deres forældres login til YouTube eller går ind på TikTok og ser det samme indhold - de skal nok få det at se, siger Esben Grønborg til DR.

Opdateret 29. feb 2024