Easis forudser sin egen undergang

Leverandører 30. aug 2023 -
This describes the image
Thomas Møberg, direktør for fødevareproducenten Easis, der er blevet markedsleder af fødevarer uden sukker. Foto: Easis
  • Fødevarer uden tilsat sukker som det normale kan på sigt koste livet for fødevareproducenten Easis.

En usædvanlig spådom om egen undergang bliver sendt fra fødevareproducenten Easis i forbindelse med virksomhedens 30-års jubilæum.

- Om 30 år er vi her forhåbentlig ikke mere. Det er en god ting, lyder den overraskende melding fra adm. direktør Thomas Møberg, Easis.

Den 1. september kan virksomheden fejre, at de er gået fra at være en lokal aarhusiansk isproducent til at være det førende europæiske brand for fødevarer uden tilsat sukker med over 15 millioner i bruttofortjeneste i gennemsnit over de seneste fem regnskabsår, oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

Thomas Møberg baserer sin forudsigelse for fremtiden på de seneste års udvikling, hvor efterspørgslen på fedtreducerede og sukkerfri fødevarer er eksploderet. En efterspørgsel, som får selv de største aktører på markedet til at skifte spor.

– Toneangivende mastodonter som Coca Cola og Kraft Heinz har begge enten reduceret markant eller helt har fjernet sukker fra mange af deres mest populære produkter. Unilever og Nestlé har gennem ejer- og direktørskifte omlagt deres strategi mod øget sundhed fremfor udelukkende profitmaksimering. Det er jeg sikker på, at vil vi se meget mere af i fremtiden over hele branchen, siger Thomas Møberg.

Sundhed er en folkesag

Efter mere end 30 år som Europas førende på markedet for fødevarer ’uden tilsat sukker’, ser Easis’ direktør på den baggrund ind i en udvikling, som kan ændre alt for virksomheden:

– Politisk er der også kommet langt mere fokus på folkesundhed med Storbritannien som et af de seneste eksempler herpå. Når den engelske premierminister Rishi Sunak kalder fedmemedicin en gamechanger og gør folkets sundhed til en mærkesag, er der ingen tvivl om, hvilken vej vinden blæser.

Udviklingen afspejler sig også direkte i Easis’ kundesegment, hvor tæt på halvdelen af kunderne tilvælger virksomheden for almen sundheds skyld. På trods af de lidt dystre forudsigelser for virksomhedens fremtid, er Thomas Møberg derfor heller ikke bekymret for forretningsgrundlag og eksistens.

– Vi har overlevet adskillige kriser gennem årene, fordi vi har været dygtige og innovative. I fremtiden er Easis mere end fødevarer. Det er et sundhedsunivers, hvor man får inspiration til en sund livsstil og dermed til forebyggelse af livsstilssygdomme til gavn for forbrugerne. Vores ambition er at blive ved med at udvikle produkter uden tilsat sukker, som gør det nemt for forbrugerne at ændre livsstil uden at lide afsavn, siger Thomas Moberg.

 

Opdateret 30. aug 2023