Carlsberg fortsætter med at sætte priserne op

Leverandører 8. feb 2024 -
This describes the image
Foto: Carlsberg
  • En årsrapport med øget omsætning får ikke Carlsberg til at skrue priserne den modsatte vej i 2024.

Det bliver dyrere at drikke en øl fra Carlsberg.

Det står klart, efter Carlsbergs adm. direktør Jacob Aarup-Andersen har løftet sløret for årsrapporten for 2023, der ellers viser en øget omsætning på 3,3 mia. kr. i forhold til 2022 på 

- Vi har været meget klare omkring, at når vi ser, at omkostningerne går op, så er vi nødt til at dække det ved, at vores omsætning pr. hektoliter går op. Prissætningen er et element deri, siger Jacob Aarup-Andersen ifølge Børsen.

Højere priser i 2023 fortsætter dermed ind i 2024, hvor markederne generelt ikke har haft det for godt. Det står blandt andet udspecificeret i årsrapporten, hvor den øgede omsætning til samlet 73,6 mia. kr. skyldtes højere priser.

Følsomme markeder i Europa og Asien har gjort det nødvendigt at skrue på prisen, selvom f.eks. Tuborg-brandet har haft det særligt godt i Asien, hvor det er seksdoblet siden 2013 og steget med syv pct. i 2023. Alligevel har dårligt vejr påvirket markederne.

De øgede omkostninger i forbindelse med produktionen, ligesom man også har tabt penge på et russisk bryggeri, får dermed konsekvenser, og det giver årsrapporten også udtryk for.

Åbenhed i prisforhandlinger

- Selvom det bliver lavere end i 2023, forventer vi yderligere inflation i vores omkostningsbase i 2024. Politisk følsomhed og detailhandlernes modstand mod at acceptere prisstigninger på forbrugsvarer udgør en risiko for vores evne til at lave prisstigninger for at opveje omkostningsinflationen, står der i rapporten.

Og hvordan skal målene indfries? Det skal det gennem åbenhed.

- Vi vil også være gennemsigtige i vores forhandlinger med detailhandlere og give dem en forståelse af den samlede omkostningsinflation, der påvirker vores forretning, skriver Carlsberg og uddyber:

- Da prisstigningerne de seneste år har været utilstrækkelige for at opretholde vores bruttomarginer, er vi nødt til at genoprette disse i de kommende år for at sikre tilstrækkelige midler til at investere i fremtidig profitabel vækst.

Carlsberg forventer en organisk vækst på én til fem pct. i 2024.

 

Opdateret 8. feb 2024