Bland selv-slikkongen vil kæmpe sig tilbage på vækstsporet

Leverandører 16. feb 2021 -
3 min læsetid
This describes the image
Foto: Cloetta Danmark
  • Cloettas Candyking-koncept blev lukket helt ned under corona. Selv om der er et pænt stykke vej op til tidligere tiders salg, er forretningsdirektøren fortrøstningsfuld. Mads Brinks glæder sig over, at bland selv-slik har udviklet sig til at være en værdiskaber

Skrevet af: Søren Tougaard

Danskerne har storsnacket sig gennem coronakrisen, men for en bestemt konfekturekategori har krisen gjort særlig ondt.

Få timer efter nedlukningen den 11. marts sidste år besluttede daglighandlen at lukke helt ned for salget af bland selv-slik i butikkerne.

De fleste steder blev området helt spærret af med plastik eller pillet ned. Ikke fordi slikket i sig selv udgjorde en smitterisiko, men fordi kunder traditionelt stimler sammen i området op til weekend.

Mange kunder har dog kun registreret, at bland selv-slikket har været lukket ned i en periode sidste år - ikke årsagen dertil.

Derfor kæmper Cloetta en hård kamp med at vinde forbrugernes tillid til bland selvslikket tilbage.

- Selv om vi heldigvis ser et stigende salg, så er vi jo stadigvæk på et andet niveau, end vi har været historisk set, og det skal vi kæmpe for at få tilbage. Og der slås vi imod den misforståelse, at der er smitterisiko ved bland selv-slik. For der er ingen risiko ved bland selv-slik, og det var heller ikke derfor, det blev lukket ned. Det blev lukket ned, fordi folk stod for tæt foran stativerne. Syv, otte, ni, ti kr. per 100 gram, så strømmede kunderne til, siger Mads Brinks, forretningsdirektør i Cloetta Danmark.

Højere priser, mindre kundestrøm

Cloetta er med længder markedsleder på bland selv-slik i Danmark med konceptet Candyking, der dels består af eget slik fra Malaco-sortimentet, dels slik fra konkurrenter som Haribo, Carletti og Toms, foruden slik fra private label-producenter.

På de færdigblandede slikposer har Cloetta Danmark en markedsandel på 17 pct., og på det marked har virksomheden haft stor fremgang under corona - ligesom de øvrige slikproducenter.

Ca. en tredjedel af Cloetta Danmarks omsætning, der er i 2019/20 lå få millioner fra den halve milliard, stammer fra bland selv-kategorien.

Ifølge Mads Brinks viser markedstal fra Nielsen, at gennemsnitsprisen for 100 gram har lagt over 10 kr. målt fra tidlig sidste sommer til nu. Det svarer til samme kilopris som på de færdigblandede poser.

- Bland selv-slik var desværre endt i den for os ærgerlige situation at være god til at skabe trafik, hvis man bare klapper til prisen. Heldigvis har mange butikker fået øjnene op for, at bland selv-slik fungerer som en værdiskaber, hvor de på volumen selvfølgelig ligger lavere, men på indtjeningen ligger rigtig, rigtig godt, siger Mads Brinks, der fortæller, at kunderne meget ofte supplerer bland selv-slik med andre produkter i konfekture-kategorien.

Han kalder 2021 for et genstartsår for bland selv-slik kategorien, hvor hele travel-retail markedet stadigvæk ligger øde hen sammen med oplevelsesøkonomien som forlystelsesparker og biografer mv.

- Bland selv er blevet bredt tilgængelig igen i butikkerne, men slet ikke i samme omfang som før. Så vi er ikke stativmæssigt oppe på det niveau, vi var før corona, men volumen går den rigtige vej, så vi er meget fortrøstningsfulde i forhold til, at vi i 2021 kommer til at se en rigtig god udvikling, siger Mads Brinks.

Opdateret 16. feb