Salget af øko-produkter når nye højder i 2020

Forbrugere 12. maj 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
  • Økologiske produkter fylder stadigt mere i danskernes indkøbskurve. I 2020 steg detailsalget af øko-produkter med 14 pct. sammenlignet med 2019

Salget af økologiske produkter har for alvor fået et rygstød i det forgangne år. Sammenlignet med 2019 steg detailsalget af økologiske fødevarer med 14 pct. og rundede 16 mia. kr. mod 14,1 mia. kr. forrige år.

Prisfald betyder dog, at salget af enkeltprodukter er langt højere da kilopriserne i snit faldt med 10 pct. i perioden. Set ift. det samlede fødevaresalg sætter økologien sig også på en stadigt større andel. Detailsalget af alle økologiske fødevarer estimeres til 13 pct. af det samlede salg af fødevarer i 2020 mod 12 pct. i 2019. 

Det fremgår af en ny opgørelse fra Danmarks Statistik.

Corona og generel fremgang

Hos Landbrug & Fødevarer jubler man over væksten i øko-salget. Blandt forklaringerne på væksten er blandt andet den delvise nedlukning af samfundet - og som følge heraf mere hjemmearbejde, hvilket har skabt en generel fremgang i salget af fødevarer i detailsektoren

- Det er selvfølgelig en del af forklaringen, at supermarkederne generelt har oplevet en vækst i fødevaresalget, men der er tale om en markant vækst det økologiske salg i både detail- og onlinesupermarkeder. Danskernes stigende appetit på økologiske fødevarer er et godt signal at sende til de landmænd og virksomheder, som dagligt bestræber sig på at producere et varieret udbud af økologiske fødevarer. For nye landmænd, som gerne vil prøve kræfter med økologien, er det også helt afgørende at der er afsætning for varerne, siger Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer.

Hos Økologisk Landsforening påpeger man, at væksten - udover corona - også peger ind i en tendens, som har været undervejs i flere år efterhånden.

- Vi har ikke tidligere oplevet, at forbrugerne har ændret så radikalt adfærd på så kort tid. Det er en naturlig konsekvens af den bevidsthed, som breder sig i befolkningen om, hvor stor betydning vores fødevarer har for vores velbefindende, natur, drikkevand og dyrevelfærd, siger markedschef for detail, Henrik Hindborg, fra Økologisk Landsforening.

Frugt og grønt fører an

Ser man på enkeltprodukter er højdespringerne især at finde blandt frugt og grønt. Blandt andet blev salget af bananer mere end fordoblet fra 285 mio. kr. i 2019 til 588 mio. kr. i 2020, mens æblesalget steg 30 pct. til 269 mio. kr.

I alt steg salget af økologisk frugt og grønt med 1 mia. kr. - fra 4,8 til 5,8 mia. kr. i 2020, hvilket tegner sig for godt halvdelen af den samlede vækst i salget. Grøntsager udgør i alt 3,8 mia. kr. af frugt- og grøntsalget.

 

Den samlede detailomsætning af økologisk frugt og grønt på 5,8 mia. kr. er næsten tre gange større end omsætningen i 2015 på 2,0 mia. kr. Ifølge Danmarks Statistik, "udgør det økologiske areal med gartneriafgrøder (primært frugt og grøntsager) nu 29 pct. af det samlede areal af gartneriafgrøder mod 17 pct. i 2015."

Detailomsætningen af plantedrikke (fx soya- eller havredrik) fortsatte forrige års vækst og steg 39 pct. til 234 mio. kr. i 2020. Til sammenligning steg salget af mælk 5 pct. til 1,4 mia. kr. i samme periode. Fisk og skaldyr (opdræt) steg 14 pct., men skaldyr alene steg 39 pct. fra 13 mio. kr. i 2019 til 18 mio. kr. i 2020.

Opdateret 17. maj 2021