Coops øko-salg rundede 4 mia. kr. i 2020

Trends 28. apr 2021 -
This describes the image
Der er ikke den dagligvarekæde med respekt for sig selv herhjemme, der ikke satser på det økologiske sortiment. Foto: Coop
  • Væksten i det økologiske salg var det højeste nogensinde. Det samlede øko-salg i Danmark lå i 2019 på 14,1 mia. kr.

Coops seks kæder plus onlinebutikken Coop.dk Mad solgte i 2020 for mere end 4 mia. kr. økologiske varer – det svarer til 17 pct. af omsætningen, der i 2020 landede på knap 45 mia. kr. plus moms.

Størst fremgang har der været i Dagli´Brugsen og Fakta, mens den nye kæde, der er på vej til at afløse Fakta, har fra starten fået en af de højeste økoandele, og overgås kun af Irma og Coop.dk Mad.

Coops målsætning er, at økologisalget skal vokse yderligere 60 procent fra 2020 til 2025.

Det samlede økologiske fødevaresalg udgjorde i 2019 14,1 mia. kr., hvilket betyder, at 12 pct. af dagligvarehandlens omsætning kom fra økologi.

Opdateret 27. maj 2022