Impulskøb udgør stor andel af alle køb
-
Især i tøj-og skobutikker køber danskerne varer uden forudgående planlægning, men ofte ryger der også ekstra i kurven i supermarkedet.
Impulskøb foregår på tværs af generationer og landsdele, hvor der ikke er store forskelle at spore. Online er hvert fjerde køb et impulskøb, imens hvert andet køb i en fysisk butik er et impulskøb, viser en ny analyse fra Dansk Industri. Og det drejer sig ikke bare om en ekstra pose chips eller slik, da tallene er uden at medtage mad og drikke, men om en gennemsnitspris på mere end 500 kr. på et impulskøb.
Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI Handel, siger.
- Det er lidt af et wake-up-call for butikkerne. Det understreger behovet for, at butikkerne bygger deres butikker op, træner deres medarbejdere, prisfastsætter varerne m.m., så de kan udnytte danskernes lyst til at købe impulsiv.
Impulskøb sker også i dagligbutikkerne
Analysen fra DI Handel om danskernes impulskøb understøttes af en YouGov-undersøgelse for Forbrugerrådet Tænk i starten af 2021. Den viste, at fire ud af ti børnefamilier impulskøber hver gang eller mindst hver anden gang, turen går forbi en dagligvarebutik. For befolkningen som helhed var tallet 29 pct.
I børnefamilierne blev forældrene især påvirket til impulskøb af usunde varer af deres 11-15 årige. Også i væsentlig højere grad end for andre børnefamilier.