Svanemærket letter
-
På tre år er antallet af svanemærkede produkter steget med næsten 50 procent.
Antallet af svanemærkede produkter og serviceydelser er på tre år steget med næsten 50 procent: fra 18.500 til 27.500.
Det er bl.a. inden for pleje- og hygiejneprodukter, legetøj, kantiner, investeringsfonde og byggeri, at man ser en stor vækst i det svanemærkede udvalg.
Stor efterspørgsel
Samtidig med stigningen i svanemærkede produkter ser 64 procent af danskerne gerne, at der kommer endnu flere miljømærkede varer at vælge imellem. Det viser en undersøgelse fra Miljømærkning Danmark foretaget af YouGov.
Det gælder særligt inden for pleje- og makeupprodukter, tøj og linned samt legetøj og babyprodukter.
- Det glæder mig naturligvis, at efterspørgslen på svanemærkede produkter er så stor. Jeg håber, at endnu flere produkter fremover vil blive certificeret, og at det også bliver lettere at finde de miljømærkede produkter i butikkerne. Som forbrugere kan vi jo kun være med til at drive den grønne omstilling, hvis de mindre miljøbelastende produkter er at finde på butikkernes hylder, siger Christina Toftegaard Nielsen, som står i spidsen for det danske miljømærkenævn.
Krav strammes
Kravene for at opnå Svanemærket strammes løbende for at sikre, at svanemærkede produkter er blandt de miljømæssigt bedste på markedet. Det betyder, at en certificering er tidsbegrænset. Så når der kommer nye krav til en produktgruppe som 'plejeprodukter', skal alle producenter med svanemærkede plejeprodukter dokumentere, at deres produkter lever op til de nye krav. Ellers mister de retten til at bruge Svanemærket.
- Udviklingen går hurtigt, og derfor strammer Svanemærket løbende kravene, hvilket er noget af det, der er med til at give mærket en høj troværdighed, siger Christina Toftegaard Nielsen.