Dyreværnsorganisation sender stor ros til Rema

Forbrugere 14. jan 2022 -
This describes the image
Outdoor-annoncer har været en del af Animas kampanger mod turbo-kyllinger i dagligvarehandlen. Foto: Anima
  • Anima har flere gange i dagbladsannoncer kritiseret Rema 1000 for at sælge turbokyllinger

opdateret med kommentar fra Coop

- I Anima er vi rigtigt glade for at se Rema 1000 tage et markant fremskridt for dyrevelfærden – ikke mindst udfasningen af turbokyllinger, lyder det i en mail fra kommunikations- og kampagnechef i dyreværnsorganisationen Anima, Thorbjørn Schiønning.

Dagligvarehandlen har præsenteret Anima for Rema 1000’s store plan for udfasning af blandt andet den meget udskældte Ross 308-kylling, der vokser med ekspresfart. Udfasningen sker ikke kun for de hele, ferske kyllinger, men også for forarbejdet kød og frost.

- Det er flot at Rema ikke alene løfter fra bunden, men også sætter ambitiøse mål for at få kyllinger og grise ud i det fri. Denne nyhed må være motiverende for Coop og Dagrofa i forhold til at lave en plan for udfasning af turbokylling. Det vil sætte Danmark helt i front på denne dagsorden, lyder det videre fra Anima.

Dyreværnsorganisationen har blandt andet via helsidesannoncer i dagbladene og outdoor-annoncer sendt en hård kritik mod både Rema 1000 og Coop for deres kyllinger.

I november opfordrede Anima producenterne til at vise forbrugerne, hvordan turbo-kyllingerne lever. Det skete med en dusør på en halv million kr. for den kyllingeavler, der ville invitere et kamerahold indenfor.

- I dag fortjener Rema stor ros for at tage et kvantespring for dyrene, men der er dog stadig noget omkring pladsforhold for kyllinger, som vi også ønsker forbedret, siger Thorbjørn Schiønning.

Flere ønsker for kyllingerne

Anima arbejder for at virksomheder indfører den såkaldte European Chicken Commitment som minimumsstandard for kyllinger. Det betyder at kyllingerne skal være langsommere voksende og at de skal have bedre pladsforhold.

- I stedet for de nuværende pladskrav, hvor der må gå helt op til 20 kyllinger på en kvadratmeter, så siger den europæiske standard at der højst må gå 15 kyllinger. Dette har virksomheder som 7-Eleven, Circle K og Espresso House forpligtet sig til, og det mener vi, at også Rema 1000 og resten af dagligvarehandlen skal, siger han.

Fra Coop lyder det, at alle tiltag frem mod forbedret dyrevelfærd er gode.

- Men det skal ske i det tempo, som forbrugerne efterspørger det. Vores holdning er altså uændret, nemlig at der skal mere oplysning til, så flere forbrugere bliver klar over, hvad de ekstra kroner går til, når man køber en kylling, der er opdrættet med højere grad af dyrevelfærd, og at udfasning skal ske i takt med kundernes ønsker, siger informationsdirektør Jens Juul Nielsen.

Han tilføjer, at Coop deltager i oplysningen om dyrevelfærd.

- Det gør vi ikke mindst i kraft af vores eget dyrevelfærdsmærke, der netop stimulerer interessen for at løfte dyrevelfærd.

 

Opdateret 14. jan 2022