Danskerne propper færre varer i kurven

Forbrugere 28. nov 2024 -
This describes the image
Arkivfoto: John Ehbrecht
  • I oktober faldt mængdesalget i dagligvarebutikkerne i forhold til måneden før, viser nye tal fra Danmarks Statistik. 

Skrevet af: Søren Tougaard

Priskampen er hård på det danske dagligvaremarked, og den intensiverer som altid skarpt op mod julehandlen. Den hårde priskamp sætter dog ikke skub i et større mængdesalg.

I oktober faldt mængdesalget af fødevarer og andre dagligvarer således med 1,4 pct. i forhold til måneden før, viser nye tal fra Danmarks Statistik. I samme periode gik detailsalget beskedent frem med 0,3 pct., når der korrigeres for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage.

De foreløbige tal viser, at mængdesalget er faldet med ca. 9 procentpoint siden cornaåret 2021, hvor dagligvaremarkedet havde massiv medvind.

Det unaturligt høje mængdesalg dengang har derfor fundet et mere naturligt leje de senere år, hvor fødevarepriserne desuden har taget et markant hop over 20 pct. i snit.

Det rekordhøje fødevarepriser giver ikke ligefrem forbrugerne appetit på at lægge flere varer i indkøbskurven. Måles oktober op mod samme måned sidste år ligger mængesalget nu 0,7 pct. under dengang, viser de foreløbige tal fra Danmarks Statistik. 

Måles mængdesalget over en tremåneders periode august-oktober op i mod sidste år er tilbagegangen 0,5 pct. 

 

 

 

Opdateret 28. nov 2024