Kommentar: Strategi i øjenhøjde

Debat og Kommentar 30. mar 2022 - 3 min læsetid
This describes the image
Arkivfoto: Dagrofa
  • Af Richo Boss, kædedirektør Meny

Skrevet af: Redaktionen

I en virksomhed som Meny har vi med flere tusinde ansatte i alle aldre og med mange forskellige arbejdsområder rigtig mange målgrupper, vi skal ramme, når vi kommunikerer vores strategi internt.

Strategi kan hurtigt ende med at blive et ord uden substans for medarbejderne. Det ønsker vi ikke sker i Meny.

I efteråret præsenterede vi strategien for købmænd og butikschefer og stod så foran opgaven med, hvordan vi bedst kunne formidle vores nye strategi i øjenhøjde til alle medarbejdere. Her ønskede vi at gå en anderledes vej – uden om powerpoint-præsentationer og lange envejsdialoger. Vi ville gerne i samme omgang fejre vores medarbejdere.

Vi var ikke nået hertil, hvor vi er i dag, uden vores stærke købmænd og alle vores fantastiske madarbejdere. Dem, der hver dag inspirerer og vejleder kunderne, og som arbejder hårdt for at skabe det Meny, vi kender.

Med det in mente tog vi den kreative hat på, og efter at have vendt et hav af forskellige måder at designe et strategihæfte på, kom vi frem til en anderledes, men - hvis vi selv skal sige det - rigtig god idé: Vi afholder et talkshow og inviterer alle medarbejdere!

Fem dage med talkshows

Jeg skulle lige vænne mig til tanken om at formidle strategi som et talkshow – ville det blive taget godt imod? Kunne vi finde den rette balance mellem underholdning og fagligt indhold?

Men nu er det efterhånden et par dage siden, at det sidste talkshow løb af stablen, og jeg kan konstatere, at modtagelsen har været enormt positiv. Og det har været en kæmpe fornøjelse at deltage på hvert eneste show.

På fem dage rejste vi rundt til seks shows i hele landet, som bød på alle de elementer, du kender fra den suveræne talkshowoplevelse. Blandt andet glimmerjakker, konkurrencer, kendt komikervært, jingles, egen grafisk identitet og sjove indslag med publikum.

Vi har grint, så tårerne har trillet ned ad kinderne, og vi har haft nogle alvorlige snakke om, hvor vi sammen er på vej hen.

Så hvordan introducerer man strategi til tusindvis af ansatte i dagligvarehandlen, der ikke nødvendigvis bliver inspirerede af at læse den – eller se den opført i form af en præsentation?

Jeg kan anbefale at tænke anderledes og at give plads til underholdning i formidlingen.

Et ansigt på strategien

Jeg tror, det betyder enormt meget, at vi inkluderer medarbejderne i strategien og går ud og møder alle i øjenhøjde. Både for os og for medarbejderne.

Forandring sker, når alle lag af en virksomhed arbejder sammen, og jeg tror på, at en god start er at gennemtænke strategiformatet, så det bliver en informativ, inspirerende og sjov oplevelse for alle.

Opdateret 30. mar 2022