Lad forbrugerne vælge selv – som de allerede gør

Debat og Kommentar 15. apr 2024 -
This describes the image
Tine Marie Daell, direktør hos Tobaksproducenterne.       Foto: Tobaksproducenterne
  • Oplysning og vejledning er vejen frem – ikke forbud og formynderi. Det må immervæk selv være op til voksne forbrugere at vælge hvilke varer, de lægger i indkøbskurven, skriver direktør Tine Marie Daell, Tobaksproducenterne i dette indlæg. 

Skrevet af: Ekstern skribent

Bestyrelsesmedlem og politisk kommentator John Wagner skrev for nylig et indlæg i Dagligvarehandlen  med overskriften ”Væk med tobakken – frem med det grønne!”, hvor han undrer sig over, at flere og flere butikker ikke eksponerer ”de varer, der gør en forskel” mere, fordi ”vi forbrugere vil jo gerne have et vink med en vognstang”.  

Mange forbrugere har allerede fået det vink med en vognstang, som John Wagner efterspørger, og derfor er eksempelvis den økologiske markedsandel i detailsalget ifølge Danmarks Statistik oppe på ca. 12 pct., hvilket formodes at være den højeste andel økologi i EU i 2022.   Ifølge Landbrug & Fødevarer var der en mindre nedgang i salget fra 2021-2022, men overordnet set peger udviklingen i retning af, at mange forbrugere gerne vil ”det grønne”.

Det ændrer dog ikke på, at der stadig er et betragteligt salg i de konventionelle (onde?) varer, hvilket bl.a. skyldes, at danskerne igennem de seneste år har været ramt på rådighedsbeløbet af bl.a. høj inflation og stigende energipriser. Og det kan man ikke fortænke danskerne i – pengene skal passe. 

Flere penge til tyske og svenske butikker

John Wagner skriver også, at flere og flere danskere ”stemmer med indkøbskurven”, men her er jeg nødt til at påpege, at selvom dette muligvis er rigtigt – de fleste vil jo gerne tage sig godt ud og gøre det korrekte – så stemmer en betragtelig del af danskerne altså også med fødderne. 

Det ses bl.a. i en markant voksende grænsehandel med nydelsesmidler, der er steget til fra ca. 4 mia. kr. i 2019 til ca. 4,5 mia. kr. i 2022, som i høj grad skyldes den øgede grænsehandel med cigaretter, der i samme periode er steget med ca. 180 pct.  

Det ses også i det tiltagende, illegale marked for tobaks- og nikotinprodukter, som bl.a. består af parallelimport fra f.eks. Sverige, men også via handel på sociale medier af f.eks. illegale e-cigaretter – puff bars – som er målrettet børn og unge.   At den illegale handel med tobaksprodukter er stigende understøttes bl.a. af branchens egen halvårlige undersøgelse af forekomsten af grænsehandlede og illegale cigaretter i Danmark, der viser en stigning i andelen af illegale cigaretter på ca. 400 pct. fra 2019 til 2023.

Tendenserne er dybt bekymrende og en konsekvens af bl.a. forbud og indgribende regulering. Da man indførte smagsforbuddet for e-cigaretter, gav man således illegale producenter incitament til af afsætte puff bars på det danske marked. 

Man behøver ikke være markedsøkonom for at kunne regne ud, at samme konsekvens vil gøre sig gældende ved yderligere forbud mod øvrige tobaks- og nikotinprodukter. 

Grænsehandel og sort marked

Vi står i en situation nu, hvor danske butikker bliver presset af en tiltagende grænsehandel og flere, større sorte markeder. Hvor tyske og svenske grænsebutikker klapper i hænderne over danske politikeres afgiftsstigninger. Hvor flere uregulerede produkter kommer på det danske marked, og hvor hverken regler for produktindhold eller salgsaldersgrænserne efterleves. 

Den udvikling bør politikerne først og fremmest adressere. Det er vigtigere end at jage lovlydige butikker, der tilpasser sig det marked og den efterspørgsel, der eksisterer. 
Og forbrugerne? Nu har oplysning og vejledning gennem flere år vist resultater i form af en højere sundheds- og klimabevidsthed hos danskerne. Lad os fortsætte i det spor fremfor at kritisere dem for at foretage valg, der oftest tager afsæt i en nødvendig, privatøkonomisk disponering. 

Og så er voksne forbrugere, ja, voksne! Myndige, frie borgere med evne til at foretage valg for egen sundhed. Det vink med en vognstang kunne man returnere til John Wagner og øvrige, der gerne vil diktere indholdet i danskernes indkøbskurv.  

Opdateret 16. apr 2024