Debat: Slip købmanden løs!

Debat og Kommentar 1. nov 2023 -
This describes the image
Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen
  • Indlæg af John Wagner, bestyrelsesmedlem og politisk kommentator. Debatindlæg er ene og alene den eksterne skribents holdning. 

Skrevet af: Ekstern skribent

BT offentliggjorde for nylig en kundeanalyse gennemført af Loyalty Group, hvor 3.826 kunder i 10 landsdækkende supermarkeder og discountbutikker havde givet karakterer til butikkerne på en række parametre; Tilgængelighed, servicekvalitet, produktkvalitet, værdi for pengene, tillid, økologi, image og samfundsansvar.

Topscorer var – for 8. gang i træk på førstepladsen – Rema 1000. Nu skarp forfulgt af Meny, som vinder terræn ikke mindst på dygtige ”madarbejdere” og det mest tilfredsstillende udvalg af økologi, kød og pålæg, fisk og skalddyr.

På sidstepladsen lå Coops Fakta-forvandling, Coop 365discount, hvad der må give anledning til alvorlige panderynkninger på hovedsædet i Albertslund, for hvad nu hvis Coop mislykkes med 365, som Dagrofa mislykkedes med Kiwi?

Og hvordan går det egentlig med konverteringen af Irma, Kvickly og SuperBrugsen til Coop?

Opmuntring med perspektiv

For købmandssektoren er det en kæmpe opmuntring og perspektivrigt, at kunderne sætter pris på den selvstændighedskultur, som kommer til udtryk i Rema 1000 og Meny – og som sikkert også ville komme det i forhold til Spar, Min Købmand, ABC Lavpris og Løvbjerg, hvis de havde været en del af undersøgelsen.

Hvad enten du er købmand i en franchisekæde som Rema 1000, såkaldt interessentselskabs-købmand i Meny eller endnu mere selvstændig købmand i Meny, Spar og Min Købmand, så har du her en frihedsgrad – godt nok noget forskellig fra kæde til kæde, men åbenbart meget synlig for forbrugerne ved de daglige indkøb.

Frihed skaber engagement

Frihedsgraden forstærker købmandens engagement og smitter tilsyneladende også af på medarbejdernes udstråling over for kunderne, den faglige kompetence og det lokale engagement.

Når kæden så ikke bare har haft en heldig hånd, men år efter år også har viljen og evnen til at tilpasse sortimentet efter forbrugernes ønsker, går det hele op i en større enhed, som flytter markedsandele.

Men ikke nok med det: Som oftest har fremgang en selvforstærkende effekt i form af tiltrækning af endnu flere dygtige købmænd og medarbejdere – og forhåbentlig også en selvtillid på kædekontorerne til i endnu højere grad at slippe det lokale købmandskab løs.

En del af det nære samfund

Fremtiden byder på mange udfordringer – forsyningsmæssigt, teknologisk, hvad angår rekruttering – som kræver stærke kæder, men også stærke købmænd, for det afgørende slag om forbrugernes gunst kommer til at foregå lokalt, fra hushjørne til hushjørne. Og her er det velgørende, at købmanden lokalt kan og må gøre en forskel.

Forleden markedsførte min lokale købmand, at kunderne hver søndag kan få gratis IT-rådgivning i supermarkedets forområde. Andre købmænd arrangerer gourmetaftener, prioriterer lokale varer – gerne økologiske – eller adskiller sig på anden vis fra konkurrenterne i lokalområdet.

Hermed bliver de en særdeles velkommen del af det lille samfunds historie, som vil tiltrække flere de kommende år i takt med, at det store samfund (desværre) bliver mere og mere utrygt, kompliceret og ikke nærværende.

Opdateret 1. nov 2023