Debat: Nytænkning som bestilt og leveret lige til døren på abonnement

Debat og Kommentar 9. jan 2024 -
This describes the image
Direktør for Wolt Market Mikkel Freiesleben. Foto: Ulrik Samsøe Figen
  • Wolt Market-direktør Mikkel Freiesleben giver i dette debatindlæg sit syn på fornyelse af dagligvarehandlen. Det sker som reaktion på debatindlæg fra bestyrelsesmedlem og politisk kommentator John Wagner, der efterlyser nytænkning

Skrevet af: Ekstern skribent

Den fornyelse, som John Wagner efterlyser i dansk dagligvarehandel, findes allerede i Wolt Market. For hvor flere af de store dagligvarekæder har været nødt til helt at lukke eller skrue markant ned for deres hjemmelevering, har vi oplevet en eksponentiel vækst, siden vi lancerede Wolt Market i 2021. 

Wolt Markets succes skyldes lige præcis en nytænkning af dagligvarekonceptet, som frigør tid i danskernes dagligdag til andet end at stå i kø i supermarkedet og slæbe tunge indkøbsposer hjem. Og det har et stigende antal danskere taget til sig. Med vores nuværende leveringsområder er vi i stand til at nå ud til omkring 30 pct. af danskerne, og vi har et omfattende sortiment, der med over 4.000 varenumre i dag ligger på niveau med de velkendte supermarkeder – alt fra klassiske dagligdagsvarer som frisk mælk, friskbagt brød, fersk kød og plantebaserede fødevarer. Og så har vi også nogle varer på de digitale hylder, som man ikke ser i andre supermarkeder som f.eks. sexlegetøj og hamp te. 

I Wolt Market er vi stadigvæk så nye på det danske marked, at vi hele tiden er nødt til at tænke nyt og reagere, når indkøbsvaner eller fødevaretrends ændrer. Det er aldrig business as usual. Vi skal konstant udvikle os og aldrig bilde os selv ind, at nu har vi endegyldigt forstået, hvordan det her marked virker. 

Ikke alt handler om pris

Men en ting ved vi dog; pris er ikke alene det afgørende parameter. For den priskrig, som John Wagner forudser på dagligvaremarkedet, er ikke den banehalvdel, vi primært spiller på. Selvfølgelig betyder pris noget, men det er tydeligt for os, at det i høj grad er den tid, man f.eks. som småbørnsforældre sparer og i stedet kan bruge på sine børn, der gør Wolt Market unik. 

Convenience er blevet så stærkt et parameter, at det for mange af vores kunder trumfer pris. Vi ved, at for vores kunder, er der aldrig to dage, der er ens. Nogle dage vil det stadig være pris, der er udslagsgivende i valget af indkøbssteder, mens andre dage er det bekvemmeligheden i at kunne bestille og få leveret et fyldt køleskab, der er alfa og omega. For når man står derhjemme midt i ulvetimen med børnene løbende om benene, så bliver det naturlige valg oftere at blive derhjemme i ro og mag for at ordne ugens indkøb online og efterfølgende få dem leveret lige til døren indenfor 30 minutter. 

Et godt bevis på det er, at stadig flere af dem, der handler på Wolt Market, har et Wolt+ abonnement, hvor de kan få fri levering for et fast månedligt beløb. Ligesom Netflix for film og serier eller Spotify for musik, er Wolt+ on-demand levering af alt fra dagligvarer til blomster, morgenmad på sengen og takeaway. Det gør familiebudgettet forudsigeligt, hvilket gør det lettere at vælge hjemmelevering til, så man kan koncentrere sig om det, der er vigtigt. For os har sammenkoblingen af en abonnementsordning og en online dagligvarehandel båret frugt.

Derfor denne opfordring til mine konkollegaer: Hvis det skal blive et godt nytår for dansk dagligvarehandel, så skal convenience tænkes mere ind i tilbuddet til kunderne.
 

Opdateret 10. jan 2024