Kommentar: Nærhed er noget, vi skaber sammen

Debat og Kommentar 18. jun 2021 -
This describes the image
Foto: Dagrofa
  • Kommentar af Esben Keller, kædedirektør Spar, Min Købmand og Let-Køb

Skrevet af: Redaktionen

Krisetider lærer os vigtige ting om os selv og hinanden. Sådan har det også været med Covid-19. Det var i den grad med til at åbne vores øjne for de nære værdier, som var og er nogle af byggestenene i vores samfund.

Da landet lukkede, bakkede danskerne op om deres dagligvarehandel, og nye kunder er kommet til. Det gælder både for de store byer, men særligt i de mindre byer. Den opbakning er vi glade for, og indtil videre er den opbakning blevet ved med at være der.

I SPAR, Min Købmand og Let-Køb kan vi se, at danskernes interesse for at støtte det lokale er steget. De lokale dagligvarebutikker har oplevet en generelt øget omsætning – og større interesse for produkter fra lokale, danske producenter og leverandører. Det er godt både for købmand og borgere.

En købmand tæt på vores hverdag har stor betydning for lokaludvikling, huspriser og sammenhængskraft. Det har vi selv været overbevist om længe. Nu har vi også tal, tendenser og andres ord for det.

Ny måling foretaget af YouGov for ejendomsmæglerkæden Home understreger, at en købmand i lokalområdet vejer tungt for tilflyttere. At der er kort afstand til indkøb kommer faktisk ind som det, flest har i toppen af prioriteter, når de skal købe en bolig. Hele 45 pct. har det på deres top 3. Jo ældre man er, jo mere betyder det at have en dagligvarebutik tæt på. 57 pct. af respondenterne over 60 år peger på det som blandt det vigtigst.

Det hænger godt sammen med de nye trends og handelsmønstre, vi ser i både by og på land. For et moderne supermarked med en nærværende købmand er ikke bare et sted, man handler ind. Det er en livsnerve i de dele af landet, hvor der er lidt længere mellem husene.

Derfor er det er en klar målsætning for os, at vi skal udvide butiksnettet og styrke vores tilstedeværelse i hele landet.

For os handler nærhed om at give gode, nærværende oplevelser til kunderne og støtte det lokale foreningsliv. Det gør vi blandt andet ved at kende kunderne, tilbyde et lokalt tilpasset sortiment og være en aktiv del af lokalområdet, fx ved at støtte sportsholdet eller kulturforeningen. 

Nærhed er heldigvis en dagsorden, der fylder, både for os borgere, men også politisk. I Dagrofa er vi i fuld gang med at etablere borgerdrevne dagligvarebutikker udenfor de største byer. I løbet af de senere år har vi slået dørene op til ca. 95 borgerbutikker.

Og med regeringens seneste udspil ”Tættere på – flere uddannelser og stærke lokalsamfund”, hvor der afsættes 18 mio. kr. til indsatsen, kan flere lokalsamfund igen få en købmand inden for rækkevidde.

Som en værdibaseret fødevarekoncern åbner vi ikke bare butikker for at åbne butikker. For os handler det om at noget dybere. At give værdi til menneskers liv. Fordi nærhed er noget, vi skaber sammen.

Vil du vide mere?