Hvordan ser dansk erhvervsliv ud efter corona?

Debat og Kommentar 28. jan 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Niels Ralund Dansk Erhverv
  • Ugens kommentar af Niels Ralund, e-handelsdirektør Dansk Erhverv

Skrevet af: Redaktionen

2020 var et ekstraordinært år.

Det gælder i den grad også for dansk e-handel. Nogle netbutikker kæmpede for at overleve, da kunderne fra den ene dag til anden forsvandt, mens andre knoklede for at følge med, da det væltede det ind med nye kunder, og de eksisterende kunder skruede op for deres forbrug.

Mange e-handlere havde dårligt tid til at holde jobsamtaler, inden de ansatte nye medarbejdere.

Coronakrisen gav voldsom travlhed på lagrene og i udviklingsafdelingerne. Mange netbutikker har søsat nye koncepter og teknologier, som ellers lå et stykke ude i fremtiden.

Det har været ganske imponerende at følge, hvordan to-tre års udvikling er blevet lanceret på knap et år. Det vil gavne dansk erhvervsliv i fremtiden.

Det vil i den grad også gavne erhvervslivet, at rigtig mange fysiske butikker har kastet sig over den digitale redningsplanke, som e-handlen har været under krisen.

Nogle har benyttet sociale medier som salgskanaler, andre har åbnet deres egen netbutik, og andre igen har samlet sig på de digitale markedspladser, som flere byer og kommuner har lanceret for at støtte de lokale butikker.

Der er med andre ord blevet bygget vindmøller fremfor læhegn under stormen.

Fantastisk.

Det store spørgsmål er, hvad der sker, når vaccinerne forhåbentligt snart giver os hverdagen tilbage.

Fortsætter forbrugerne med klik og hjemmelevering, eller går de tilbage til krammere og kø?

Svaret er i mine øjne ja og ja.

Rigtig mange nye kunder har opdaget, hvor nemt, praktisk og sikkert det er at handle på nettet. Det vil de fortsætte med – det bekræfter flere af vores analyser også.

I en ny forbrugeranalyse svarer godt hver fjerde forbruger da også, at de vil handle mere online i 2021, mens blot 5 pct. svarer, at de vil skrue ned for de digitale køb. En stor del af forbrugerne svarer også, at de vil handle mindre i udenlandske netbutikker.

Det er positivt. En anden årsag til, at e-handlen vil fortsætte med at buldre frem, er, at mange butikker har opdaget, at salg via nettet er en mulighed for meromsætning, fremfor en kannibal der sluger det fysiske salg.

Jeg tror og håber ikke, at de dropper den digitale tankegang, når vaccinerne bliver rullet ud, og restriktionerne lempes.

Kunderne vil stadig efterspørge fysiske butikker med digitale løsninger. Fremtiden er digital, og e-handlen vil fortsætte med at vokse. Men der vil heldigvis stadig være behov for de fysiske butikker, hvor kunderne kan møde personalet og prøve varerne.

Krisen har været og er stadig hård, men jeg tror på en lys fremtid for de danske butikker – på nettet og på gågaden.

 

Opdateret 29. jan 2021