Forbrugerne efterlyser mere hjælp

Debat og Kommentar 4. apr 2023 -
This describes the image
Foto: Landbrug & Fødevarer
  • Af Per Vesterbæk, områdedirektør, Analyse & Statistik, Landbrug & Fødevarer

Skrevet af: Ekstern skribent

Hjælp mig! Sådan kan det næsten lyde, når vi interviewer dagligvarekunder i disse tider. For ikke så lang tid siden talte vi rigtig meget om en vis pandemi. Siden kom krig på europæisk grund og stigende fødevarepriser. Det har presset rigtig mange forbrugere. Ikke kun på den økonomiske konto, men også på den mentale ’overskudsbalance’. Det sætter sig også i dagligvarehandlen og fødevarerne. 

Når vi kigger på forbrugernes egen vurdering af deres mentale balance, så har den sjældent været så lav, som den er lige nu. Også i forhold til tilfredshed med egne kostvaner og med eget fysisk helbred, så er forbrugernes egen vurdering lav. Viljen til at forbruge er heller ikke prangende, men dog med en skrøbelig pil opad i seneste måling. Vi har været igennem en hård vinter, og det har sat sine spor. 

Måske kender du det fra dig selv? Efter en lang arbejdsdag er overskuddet til at handle ind eller lave mad måske ikke voldsomt stort. Samtidig vil mange af os gerne give både madlavnings- og måltidsværdier videre til næste generation. Det er et dilemma, når trætheden indfinder sig. Et dilemma, hvor convenience-fødevareløsninger virkelig kan gøre en forskel. 

Vi har gennem en del år med interesse fuldt den opadgående salgskurve for forskellige convenience produkter. Hvad dog er særligt interessant, er, at selvom rigtig mange forbrugere er presset på privatøkonomien som følge af de stigende priser, så vækster convenience fortsat. Så på trods af et måske mere udfordret husholdningsbudget prioriterer en del stadigvæk at spare tiden brugt på planlægning, indkøb og/eller madlavning. Tid, der så kan blive frigivet til noget, man har mere lyst til i stedet. 

Færdigretterne er gode til hverdagen, hvor trætheden måske vinder over de gode intentioner ift. madlavningen. Et voksende udbud af kvalitetsmåltider har gjort det legitimt for mange at vælge denne løsning, når overskuddet mangler. Måltidskasserne er omvendt særligt gode for dem, der ikke orker planlægningen af måltidet og turen rundt i supermarkedet. Her er det hele samlet i en kasse eller pose og samtidig med ny inspiration. Det kan give en oplevelse af overskud i en svær tid. 

For måltidskasser kan vi i markedsdata se en vækst på omkring 800 pct. siden 2016. Dette er en konkurrencesituation, som dagligvarehandlen bør tage alvorligt og samtidig fortsat selv tale ind i. For den fortæller os noget om, at indkøbssituationen for nogle måske kan virke mere uoverkommelig end at få alle råvarer leveret til hjemadressen i overskuelige portioner.

Som butik kan man prøve at gøre indkøbsturen endnu lettere. Mange handler ind efter de samme populære repertoireretter. Det giver mulighed for at samle alle råvarerne i PoS standere til de mest populære retter - men sørg for der er valgmuligheder, og det ikke kun er de dyreste varer, der er på display. Samtidig kan man overveje at have flere helt eller delvist færdige løsninger, som også giver værdi for pengene. Fødevarer eller råvarer, der hurtigt sat sammen giver oplevelsen af et måltid - f.eks. et måltidsbræt, som en nem og hurtig måde at tilberede aftensmåltidet. Måltidsposer der er færdiggjort, men med en mulighed for at være lidt fleksibel ift. indholdet, kan også være en løsning. 

Forbrugerne efterspørger lige nu positive budskaber, og det vigtigt at vise, at man forstår dem i deres dagligdagsudfordringer. De fleste vil lige nu meget hellere høre om løsninger i stedet for problemstillinger. Samtidig skal det gerne være let at forstå, købe og tilberede. Ved at lytte til disse behov, er der fortsat masser af muligheder i markedet.

Opdateret 4. apr 2023