Meny vil åbne mindst en håndfuld butikker inden udgangen af 2023

Dagrofa 22. apr 2021 - 7 min læsetid
This describes the image
Meny Fredericia åbnede i 2018. Foto: Helle-Karin Helstrand
  • Dagrofas supermarkedskæde tager markedsandele, og 2020 bød på rekordstor stigning i indtjeningen

Det er ingen hemmelighed, at dagligvaremarkedet vokser markant i øjeblikket, fordi coronarestriktioner forhindrer udespisning.

Men nogle kæder vokser mere end andre, og når man er kædedirektør for en af de kæder, hvis markedsandele også i 2021 vokser måned efter måned, virker det naturligt at komme i ekspansionstanker.

Og det er netop sådan Menys nye kædedirektør, tidligere Spar-direktør Richo Boss, har det lige nu.

- Jeg er meget optaget af udviklingen i vores butiksnet - både i forhold til moderniseringer og nye placeringer. Den landsanalyse, vi har foretaget, viser, at der er mange større byer på landkortet, hvor der er plads til en Meny, siger Richo Boss, der overtog kæden efter Kenneth Pedersen 25. januar.

Richo Boss er dog ikke meget for at sætte præcise tal på, hvor mange butikker Meny har i pipeline.

- Vi arbejder på flere placeringer, og nogle er tættere på en underskrift end andre. Alle kæder slås lige nu om de bedste placeringer, så vi er aldrig sikre, før vi har en underskrift. Men du må gerne skrive, at vi åbner mindst en håndfuld inden udgangen af 2023, siger Richo Boss.

Han er dog ikke den første kædedirektør, der varsler ekspansion for Meny. Kædens første direktør, Jørgen Nielsen, sagde i 2017 til Dansk Handelsblad, i dag Dagligvarehandlen, at Meny ville åbne fem nye butikker om året. Ifølge Jørgen Nielsen havde Dagrofa ”en liste over ”hvide pletter” på landkortet med 16-20 emner, hvor Meny skal være placeret senest i 2020”.

Meny åbnede i 2015 med 119 butikker, og i dag er der 114. Kæden har endnu ikke rundet 120 butikker, hvilket dog også skyldes, at en del er lukket gennem årene. Den seneste nye Meny åbnede i et nyt boligkvarter i Horsens i februar 2020.

Balance mellem frihed og kædestyring

For nogle år siden luftede den tidligere kædedirektør Kenneth Pedersen muligheden for en særlig convenience-udgave af Meny til de større byer, og den idé er heller ikke lagt i graven - faktisk tværtimod.

- Vi er ikke så tæt på, at jeg kan sætte en dato på, og det kan være, at det først bliver i 2022. Vi arbejder på konceptet, og mangler kun den helt rigtige placering. Det skal være en lokation med mange mennesker, men der er butikkerne ofte små, og vi skal have noget, der ikke er meget mindre end 800 kvm., siger Richo Boss.

Han understreger, at der ikke er tale om en ny kæde, men en klynge af Meny-butikker, der har mindre plads og øget fokus på convenience.

- Kunden skal kunne bruge den som en conveniencebutik, men samtidig skal butikken kunne det samme som enhver anden Meny-butik - ikke mindst hvad angår de betjente afdelinger. Der vil være skåret ned på bredden i basissortimentet, mens eksempelvis convenience, økologi, veganske og frifor- varer vil få mere plads. Som i alle Meny-butikker vil sortimentet være tilpasset placeringen, siger den nye kædedirektør.

Han tilføjer, at Meny-kæden er kommet rigtigt godt i mål med at finde den rette balance mellem stram kapitalkædedrift og en stor frihed til købmændene. Det har han blandt andet oplevet i de 50-60 butikker, han har besøgt, siden han begyndte i stillingen.

- Jeg forventer at nå resten af butikkerne inden vi rammer efteråret - jeg elsker at være på landevejen og i dialog med købmændene. Jeg tror, at en af mine styrker er, at jeg selv er født og opvokset i en butik, og dertil kommer, at jeg i Spar, Min Købmand og Letkøb også har arbejdet med købmænd, der har en mening om tingene, siger Richo Boss.

- Jeg blevet mødt af overload af madglæde, og passionen er ikke kun hos købmanden, men også hos medarbejderne - det har overrasket mig positivt. Passion for mad er dog ikke nødvendigvis det samme i Nakskov som i Hellerup, og det har Meny-købmændene formået at indrette sig efter. Nogle steder ser jeg en ostebutik, som byens ostebutik må være misundelig over, andre steder gælder det for vinen. I Nakskov er det for eksempel bageren, siger Richo Boss.

To nye koncepter

Han mener, at det er vigtigt, at kæden bevarer balancen og holder fast i, at butikkerne skal have mulighed for lægge noget oveni den ramme, som ligger fast i Meny-konceptet.

- Vi skal også fra kædens side tilbyde muligheder, der bygger ovenpå fundamentet, siger han. Der er dog også helt nye koncepter på vej, som er til hele kæden. Blandt andet lanceres et nyt øl-, vin-, og spirituskoncept i uge 18.

- Vi lancerer Danmarks bedste Øl-, vin- og spiritushandel med en to ugers avis på 20 sider, der alene indeholder den varegruppe, og samtidig gør vi noget ved både inventar og navigation i butikkerne. Eksempelvis laver vi en afdeling alene med alkoholfri øl og vin, en kategori, der i øjeblikket oplever en øget efterspørgsel. Lanceringen af konceptet indeholder også uddannelse af medarbejderne, siger Richo Boss.

En anden lancering, der kommer på samme tid, er en udvidelse af detailpakket fisk fra brandet Strandby Fisk.

- Butikkerne har i dag enkelte detailpakkede produkter fra Strandby, men det bliver udvidet og kommer til at hæve niveauet for de butikker, der ikke har den betjente fiskeafdeling, siger Richo Boss.

Historisk fremgang på bundlinjen

Lidt over halvdelen af Meny-butikkerne er ejet af selvstændige købmænd, mens resten enten er ejet af Dagrofa alene eller i et IS mellem en købmand og Dagrofa. Richo Boss overtog en kæde i fremgang, og det betyder samtidig, at der er investeret en hel del i butikkerne de seneste år.

- To ud af tre butikker er moderniserede i de senere år, og der ligger nu planer for moderniseringer af den sidste tredjedel af butiksnettet. Det betyder, at vi med udgangen af 2022 har indhentet det efterslæb, vi havde, og derefter står det kun på den almindelige løbende vedligeholdelse, siger Richo Boss.

Da Meny-kæden blev etableret i 2015 - hovedsagelig i de tidligere SuperBest-butikker, havde næsten halvdelen af de selvstændige købmænd røde tal på bundlinjen, men siden er antallet med underskud reduceret år efter år. Blandt andet ved hjælp af en indsats fra kædens side - ”backin- black” - som betyder, at butiksudvikling, fagchefer og salgschefer fra kæden coacher butikkerne efter behov.

- Det er sket med støtte fra KFI Erhvervsdrivende Fond, og det er nok et af de mest succesfulde programmer, vi har kørt, og indsatsen fortsætter. Kæden har i 2020 haft den største fremgang på bundlinjen nogensinde - og større end på toplinjen. Der er dog fortsat enkelte butikker, der kæmper med indtjeningen - blandt andet et par af vores nye butikker, der ligger i nye boligområder, der endnu ikke er fuldt udbygget, siger Richo Boss.

Henter oplevelser

Lige før påske offentliggjorde Dagrofa sit regnskab for 2020, men resultatet for de enkelte kæder fremgår ikke. Richo Boss vil heller ikke sætte eksakte tal på kædens omsætning.

- Jeg vil fortælle, at vi har oplevet en tocifret vækst, og at vi kan se en markant positiv vækst på markedsandele i 2020. Stigningen er endda fortsat ind i 2021, hvor vi tager markedsandele fra discountsektoren, siger Richo Boss, der baserer sin udtalelse på de brancheinterne tal fra Nielsen.

Ifølge Finans, der har fået indsigt i tallene, har discountkæderne har tabt 2,3 procentpoint i markedsandele i februar og 0,5 når januar tælles med, mens supermarkederne gik frem med 1,1 procentpoint i februar. Til forskel fra discountbutikkerne har supermarkederne et nonfood-sortiment, som kan have tiltrukket nogle kunder, mens specialhandlen stadig var corona-lukket.

- Under corona-pandemien har forbrugerne i høj grad vænnet sig til at gøre deres indkøb ét sted, og jeg tror, at kunderne har søgt Meny blandt andet for at få de oplevelser, som de ikke får, mens kulturen er lukket ned, og grænserne lukket. Det store spørgsmål er, hvor meget af den adfærd, der hænger ved, når det hele åbner, og om vi vil beholde vores nye kunder. Nogle vil forhåbentlig blive, siger Richo Boss.

Opdateret 22. apr 2021