Danish Crown anklages for 'greenwashing' efter klimakampagne
-
Greenpeace vil klage til forbrugerombudsmanden over Danish Crowns kampagne for "klimakontrolleret gris". organisationen kalder kampagnen "problematisk"
Den danske slagterikoncern Danish Crown skal, hvis det står til miljøorganisationen Greenpeace, en tur for forbrugerombudsmanden. Greenpeace mener, at Danish Crowns - for virksomheden - historisk store klimakampagne "klimakontrolleret gris" er vildledning af forbrugerne, og at der er tale om forsøg på "greenwashing" af produktionen fra Danish Crowns side.
Det skriver Børsen.
Greenpeace kritiserer blandt andet, at Danish Crown skriver på kødpakkernes emballage: “25 pct. mindre klimabelastning siden 2005, og vi skal videre”, da tallet ifølge organisationen bygger på en mangelfuld livscyklusvurdering af griseproduktionens klimaaftryk.
- Det er meget problematisk, at de kalder kødet klimakontrolleret og sætter en mærkningsordning på, der ligner en officiel ordning, og at produktet har en klimafordel i forhold til andre. Så er det vildledning af forbrugerne, lyder det fra Kristine Modvig Clement er kampagneleder for landbrug og skov i Greenpeace, som mener, at Danish Crown både skal tvinges "berigtige" oplysningerne og idømmes en klækkelig bøde.
Hos Danish Crown er man naturligvis uenige i miljøorganisationens vurdering - og selskabet kommer næppe til at trække kampagnen tilbage, lyder det,
- Vi mener ikke, de har ret. Vi mener, at programmet, der ligger til grund for “klimakontrolleret gris”-kampagnen, er rimelig robust, da samtlige griseandelshavere i Danish Crown har forpligtet sig til at reducere deres CO2-aftryk med 50 pct. inden 2030. Det mål skal vi nå sammen, siger Astrid Gade, kommunikationsdirektør i Danish Crown.
Det er dog ikke kun Greenpeace, som er ude med riven efter Danish Crown.
Også Klimabevægelsen i Danmark og Dansk Vegetarisk Forening mener, at Danish Crowns kampagne skal trækkes tilbage hurtigst muligt, hvilket Dagligvarehandlen har skrevet tidligere.
”Klimabevægelsen har længe sendt klager til Forbrugerombudsmanden med henblik på at stoppe virksomheder i at markedsføre sig som klimavenlige. Nu tager vi et skridt videre, og vil om nødvendigt stævne Danish Crown, der i særlig grad har lavet store kampagner for at greenwashe deres klimaskadelige produkter” siger Frederik Roland Sandby, der er sekretariatsleder ved Klimabevægelsen i Danmark, som er en paraplyorganisation for en række klimagrupperinger heriblandt Den Grønne Studenterbevægelse.