Ugens succes: Gourmet-fest blev kundehit på Fyn

Ugens succes 15. mar 2024 -
This describes the image
Købmand Michael Frank åbnede grillsæsonen og uddelte smagsprøver. Det resulterede i et kæmpesalg af hjemmelavede varer. Foto: Spar
  • Smagsfest og smørrebrøds-slaraffenland. Spar-butik i Årslev på Fyn tiltrækker både kunder og medier.

Festen fortsætter i en meget omtalt Spar-butik i Årslev, der viser, at Fyn er andet end brunsviger, bridgewalking og Brandts-museum.

Spar-butikken i den lille by Årslev syd for Odense har vakt glødende medieinteresse takket være stedets lovpriste smørrebrød. Men fredag 1. marts gjaldt det andre varer.

Kunderne blev forkælet med en mad-event med vokseværk. Spar Årslev/Sdr. Nærå inviterede til 'Smagsfest', og de gratis glæder fik kunder til at strømme til – både fra byen og oplandet.

Mætte stamkunder

- Det var en kæmpe succes, opsummerer købmand Michael Frank, der sidst på dagen kunne opgøre omsætningen til 310.000 kr.

Et resultatet, der er ret opsigtsvækkende i en af årets første måneder, hvor forbrugerne er knap så købevillige.

Michael Frank havde også indkaldt hele butikkens stab til at tænde op under smags-fiestaen. Kunderne blev derfor lokket med smagsprøver fra ikke mindre end 18 stande: De fleste blev passet af medarbejdere, og enkelte var ubemandede.

- Jeg fik talt med kunder, der havde hapset fra alle opstillinger, og de sagde spøgende til mig, at "nu behøver vi ikke lave aftensmad", fortæller købmanden.

Han stod selv og passede grillen nær indgangen, og han uddelte gavmildt godbidder i form af hjemmelavede grillpølser og spegepølse. Kunderne kunne også prøvesmage vin, øl, pålæg, tørret frugt, kaffe, ost og mejeriprodukter.

- Vi har holdt "Smagsfest" tidligere, men med færre boder og derfor ikke med samme succes. Nu, hvor det gik så godt, er det er klart noget, vi vil gentage. Måske tre gange mere i år. Personalet syntes også, at det var en af de bedste dage, de har oplevet i butikken. Vi kom alle sammen tæt på hinanden  – ansatte og kunder – og det var nærmest en slags byfest. Det kneb med pladsen, og der var ind imellem kaos på parkeringspladsen. Men stemningen var fantastisk. Da jeg gik hjem, var jeg både meget træt og helt opløftet, fortæller Spar-købmanden.

Klar scoring!

Dagen faldt sammen med den såkaldte "FodboldtrøjeFredag", hvor man kunne støtte Børnecancerfonden. Medarbejderne var derfor klædt i diverse klubtrøjer.

This describes the image

Den fynske '"Smagsfest" er lige sparket i gang, og salgsassistent Amalie byder på masser af god smag i sin stand. 

OB var selvfølgelig repræsenteret, men Michael Frank havde iført sig en lidt ubestemmelig sportstrøje.

- Ærlig talt aner jeg ikke, hvem der spiller i dén trøje. Men der står 'Spar' på den. Jeg holdt med B1909 som barn. Klubben eksisterer jo stadig, men det er meget længe siden, den var i bedste liga.

Man skal være tro mod barndommens hold: Næste gang må du love at tage en B1909-trøje på!

- Det lover jeg hermed (griner). En af mine kammerater spillede for klubben. Mon ikke han har en gammel trøje, jeg kan låne? funderer Spar-butikkens holdleder.

Han brillerer selv med en atypisk, lokal spillestil i det daglige arbejde. Spar-kaptajnen bruger næsten al sin tid i slagterafdelingen og delikatessen, mens en nyansat butikschef sørger for meget af det administrative.

Vinmanden er video-helt

Købmand Michael Frank overtog en lukket butik for seks år siden og fik vendt lodret nedtur til stejl optur. Han satsede stort på afdelinger med slagtervarer, delikatesse, vin, frugt/grønt og bagervarer.

Michael Frank nikker, når han bliver spurgt, om han har gjort butikkens begrænsninger til en styrke?

- Vi har ikke den største butik, men vi har loyale kunder, og det er sjovt at skille sig ud. Vi brander os som dét, vi er: en hyggelig butik i en lille by. Her er der er altid nogle, der griner. Derfor bruger vi også en anderledes viral markedsføring. Vi laver humoristiske videoer, der bliver set helt vildt. Det handler om det lokale. I en video følger vi vores vinmand, Jens, som er ude og sprede det gode budskab om vores tilbud.

- Vi har også meget levering ud af butikken. Vi kører ud med smørrebrød, tapas og måltidsløsninger. I sidste uge var der transport til både Fredericia og Langeland, og vi har fast aftale med store virksomheder.

Delikatesse-mutter

Og hvad er det så med butikkens berømte smørrebrød? Michael Frank er selv lidt paf over al virakken.

- Jamen det er jo takket være vores fantastiske kok, Gitte Pedersen, som tidligere har haft restaurant i Odense i 14 år. Hun styrer delikatessen og er et kæmpe scoop for os. Hendes smørrebrød blev rost til skyerne af nogle influencere. Så gik medierne amok. Vi fik bl.a. vanvittig eksponering på TV 2 Fyn, DR Nyheder og P4 Fyn. Til sidst bemærkede vores "Delikatesse-mutter" med fynsk besindighed: "Altså, det er jo også bare smørrebrød".

- Jeg ansætter stadig nye medarbejdere, men vi kan slet ikke følge med, og der er ikke plads til flere i delikatessen. Det er et luksusproblem, men det gør også ondt at sige nej til kunder, fortæller Michael Frank.

Han valgte faktisk at spare sit deli-elitehold ved "Smagsfesten", hvor det ikke var det berømte signatur-smørrebrød, der skulle skabe gourmet-glæde.

- Medarbejderne i delikatessen ligger vandret konstant. Så jeg prøver at give dem fri, når det er muligt. Faktisk bruger jeg selv halvdelen af min tid på at hjælpe til i delikatessen, siger Michael Frank fra den livlige Årslev-butik.

Opdateret 15. mar 2024