Ugens succes: 24 år og lige blevet Rema 1000-købmand
-
For Oscar Vang Christensen var der aldrig tvivl. Han ville være købmand i Rema 1000. Nu har han lige taget hul på uge to med ansvar for egen butik.
I starten af interviewet bliver Oscar Vang Christensen spurgt om sin alder. Han svarer men tilføjer straks, at det går han ikke op i. For den unge købmand har ikke fokus sin alder, men på sin drøm om at blive selvstændig købmand i Rema 1000.
En drøm, der gik i opfyldelse i sidste uge. Så da han bliver interviewet, er det på hans kun syvende dag i butikken i Albertslund. En uge der har været spændende og travl, og hvor han har stået med endnu mere ansvar end som souschef.
Oscar startede som 15-årig i Rema 1000 i Taastrup som ungarbejder, hvor han som 18-årig blev lukkeansvarlig, samtidig med at han færdiggjorde sin gymnasielle uddannelse.
- Lige så snart jeg var færdig med gymnasiet, vidste jeg, hvad jeg ville. Mit hjerte bankede og banker stadig for Rema 1000, og de værdier vi hver dag arbejder efter i butikkerne.
For regionschef i Rema 1000, Tonny Nielsen, var det ikke svært at vælge en ung købmand.
- Vi vil altid vælge den bedste købmand til vores butikker, og Oscar har allerede været med os i otte år. Jeg har kendt ham i alle otte år og set hans stejle udviklings- og læringskurve. Samtidig har han været igennem vores interne talentuddannelse og udviklet sig med raketfart.
Regionschef Tonny Nielsen fortæller også, at de i Rema 1000 har mange unge købmænd under 30 år, og flere af dem har haft et forløb ligesom Oscar, hvor de er startet i butikkerne som ungarbejder og endt som købmand med gode resultater.
Ydmyg overfor opgaven
Med en almindelig STX i baggagen måtte Oscar dog først på et otte ugers handelsskoleforløb, inden elevtiden kunne begynde i Hvidovre, hvor han senere blev souschef.
En rolle med et stort ansvar, der har været med til at gøre Oscar klar til at blive selvstændig købmand, imens de jævnaldrende venner stadig er i gang med deres uddannelser.
- Mine venner er yderst stolte og glade på mine vegne. Og de fleste kan godt forstå, at jeg lægger så mange timer i mit arbejde. Selv jer eg yderst ydmyg og taknemmelig for at have fået muligheden allerede. Når jeg kommer en time tidligere og bliver en time længere, er det ikke, fordi jeg skal det. Det er mit eget valg. Det er fordi, jeg elsker det.
Oscar understreger, at han ikke lægger de mange timer for sin egen skyld. Men for butikkens, de ansattes og kundernes skyld. I det hele taget fylder kunderne meget for Oscar.
Det står klart for ham, at butikken kun eksisterer, hvis kunderne er tilfredse. For godt nok er han købmanden og leder af mere end 30 medarbejdere. Men han er ikke i tvivl om, hvem der i realiteten bestemmer.
- Kunderne er vores øverste chef. Det er dem, der afgør vores succes. Så en god og løbende dialog med vores kunder er altafgørende.
Derfor brugte Oscar en stor del af sin første dag i butikken på at snakke med kunderne og fortælle om sine visioner og tanker om fremtiden som købmand i Albertslund.