Supermarkeder tager førertrøjen i årets første måneder

Trends 27. apr 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Foto: Helle-Karin Helstrand
  • Corona-pandemien har givet supermarkederne medvind efter mange år i skyggen af discountsektorens ekspansion

Kædedirektørerne for landets supermarkedskæder har sagt det længe: Det er gået godt i de første måneder af 2021, og kæderne tager markedsandele.

Nu viser tal fra Danmarks Statistik, at det ikke er rent pral:

Mens supermarkedssektoren, når man sammenligner med samme måneder sidste år, ligger med en vækst på 13 og 10 pct. i januar og februar, må discountbutikkerne nøjes med indeks 108 og 105 i samme måneder.

Menys nye kædedirektør, Richo Boss, har blandt andet forklaret væksten med forbrugernes behov for oplevelser. Han sætter samtidig spørgsmålstegn ved, om alle kunder hænger ved på længere sigt.

- Under corona-pandemien har forbrugerne i høj grad vænnet sig til at gøre deres indkøb ét sted, og jeg tror, at kunderne har søgt Meny blandt andet for at få de oplevelser, som de ikke får, mens kulturen er lukket ned, og grænserne lukket. Det store spørgsmål er, hvor meget af den adfærd, der hænger ved, når det hele åbner, og om vi vil beholde vores nye kunder. Nogle vil forhåbentlig blive, har Richo Boss sagt til Dagligvarehandlen.

Også de største varehuse som Kvickly og Bilka, der ligger i gruppen ”Anden detailhandel fra ikke-specialiserede forretninger”, oplevede med vækstprocenter på 11 og 7 at øge salget mere end discountbutikkerne i de første måneder af 2021.

Købmænd og døgnkiosker må tage til takke med indeks 105 i begge måneder.

Ikke overraskende ligger onlinehandel med dagligvarer på indeks 180 og 185 i de to måneder, der sammenlignes med månederne op til corona-pandemien.

Servicestationerne lider fortsat under, at ikke alle er tilbage på arbejde. Dog ses, at udviklingen går mod mere trafik på vejene. Januar- og februarindekset ligger således på henholdsvis 80 og 88.

Opdateret 27. apr 2021