Stor kampagne skal gøre både portionerne og danskerne mindre

Trends 14. jun 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Foto: Kræftens Bekæmpelse
  • Syv ud af ti danskere ønsker mindre portionsstørrelser. Flere dagligvare- og convenienceaktører er med i ny kampagne ”Ja, tak – lidt mindre”

Slikposen, kagen og sodavandsflasken er vokset de seneste år, og det samme er forbrugerne.

Nu skal en ny kampagne i partnerskabet ”Ja, tak – lidt mindre” gøre op med de voksende portionsstørrelser, og det er de danske forbrugere med på.

Flere end syv ud af ti synes, at det er en god eller meget god ide, at fødevareproducenter, supermarkeder, cafeer og restaurant er begyndt at downsize, dvs. gøre portionsstørrelserne mindre, viser en undersøgelse fra Kræftens Bekæmpelse, der er én af 19 aktører i partnerskabet.

- Undersøgelsen viser, at danskerne forstår sammenhængen mellem store portioner og overvægt, i hvert fald når de bliver spurgt. Og at de kan se pointen i at gøre mad- og drikkevarer mindre for at forebygge overvægt. De fleste danskere har overvægt inde på livet, enten hos sig selv eller hos nære pårørende, siger Susanne Tøttenborg, projektleder for Ja tak, lidt mindre og seniorkonsulent i Kræftens Bekæmpelse.

En undersøgelse fra Coop Analyse peger i samme retning. Her fik deltagerne vist to sodavand, én på 50 cl og én på 37,5 cl, og blev spurgt, hvilken der typisk kunne dække deres behov. 47 pct. svarede 37,5 cl, mens 31 pct. mente, at det var 50 cl.

 

Er i gang

Blandt aktørerne i partnerskabet er De Samvirkende Købmænd, DSK. Herfra siger adm. direktør John Wagner:

Alle bør gøre en indsats for, at salget af fødevarer ikke handler om at få mest muligt for så lav en pris som muligt. Downsizing kan være en måde at give kunderne en god oplevelse, men i en lidt mindre størrelse. Hermed optimeres hensynet til sundhed og klima, men også til smag, siger John Wagner.

7-Eleven, der blandt andet har de store Jumbo-produkter i disken, er også blandt partnerne.

- Overvægt er et stort problem, og derfor er vi er gået i samarbejde med Kræftens Bekæmpelse om at hjælpe forbrugerne til et mindre kalorieindtag. Det betyder, at vi downsizer en række produkter, samtidig med at vi forbedrer kvaliteten. Når vi fremover udvikler nye produkter, vil der være fokus på at skabe kvalitets-convenience i højere grad end kvantitet, sagde adm. direktør Jesper Østergaard tidligere til Dagligvarehandlen.

51 pct. voksne danskere har ifølge Kræftens Bekæmpelse i dag overvægt, og ud af dem har hver tredje svær overvægt. Fortsætter udviklingen vil tallet være steget til 66 pct. i 2045 – og næsten halvdelen med svær overvægt.

 

Fakta

- Ja tak, lidt mindre er et partnerskab i regi af Rådet for sund mad

- De 19 partnere: 7-Eleven, Alt for damerne, Bryggeriforeningen, Coop, De Samvirkende Købmænd, DI Fødevarer, Fagligt Selskab for Kliniske Diætister, FOA, Fødevarestyrelsen, Healthy Skinny Bitch, Hjerteforeningen, Kost- og Ernæringsforbundet, Kræftens Bekæmpelse, Københavns Professionshøjskole, Landbrug & Fødevarer, McDonald’s, Sundhedsstyrelsen, Tænketanken Frej, Aarhus Universitet