Conveniencekæde vil markedsføre sin grønne agenda på Folkemødet

Reitan 3. jun 2021 - 5 min læsetid
This describes the image
Adm. dirktør Reitan Convenience Jesper Østergaard og udviklingschef Daniel Ødegaard 7-Eleven Foto: Helle-Karin Helstrand
  • 7-Eleven vil til Bornholm for både at sælge egne produkter og mad fra Gourmet Bornholm. Kæden vil også hente nye kunder

Når årets Folkemøde på Bornholm åbner 17. juni, vil deltagerne kunne købe to go-mad i 7-Eleven. Conveniencekæden åbner tre pop-up-butikker: To foodtrucks og en butik.

- Vi vil både sælge vores egne to go-varer og en række produkter fra bornholmske brands. Derudover introducerer vi en tapaskasse med specialiteter fra øen, fortæller Daniel Ødegaard.

Han er udviklingschef i Reitan Conevience, der ejer 7-Eleven i Danmark, og tovholder i samarbejdet med Foreningen Folkemødet og Gourmet Bornholm.

7-Elevens aftale med Folkemødet er treårig, men adm. direktør for Reitan Convenience, Jesper Østergaard, forventer ikke, at 7-Eleven vil tjene penge på Folkemødet i første omgang - tværtimod.

- Vi har længe ønsket at være med. Ikke i første omgang af kommercielle årsager, men fordi vi gerne vil markedsføre os blandt beslutningstagerne og større virksomheder. Vise, at 7-Eleven er meget andet end bare franske hotdogs. At vi har en bæredygtig agenda. Mange forbrugere ved efterhånden godt, hvad vi kan, og blandt myndighederne er man også så småt begyndt at regne med os, når der skal diskuteres bæredygtig og sund mad, siger Jesper Østergaard.

Han får blandt andet henvendelser fra Fødevareministeriet.

- Vi forventer at kunne komme endnu bredere ud via Folkemødet - om ikke i år, hvor Folkemødet på grund af cortona er lidt amputeret, så de følgende år. På længere sigt kan det give os nye kunder og være med til at underbygge vores fokus på bæredygtighed, innovation og samarbejde med små nye start up-virksomheder, siger direktøren.

 

Samarbejde med små producenter

Samarbejdet med Gourmet Bornholm vil ikke nødvendigvis betyde, at kæden tager alle de bornholmske brands med til resten af danskerne.

- Bornholm er efterhånden kendt som et fødevaremekka, en slags laboratorium for gode fødevarer. Men udfordringen med nogle af de lokale leverandører kan være, at de ikke altid kan levere i så store mængder, som vi skal have, hvis produkterne skal ud i alle vores 170 butikker. Man kan dog sagtens forestille sig nogle produkter i udvalgte butikker i København, og måske vil nogle komme ud i alle kædens butikker. Andre kan vi måske hjælpe med at komme videre i udviklingen, siger Daniel Østergaard.

- Når vi vurderer, om et produkt kan klare sig til hele vores kæde, er det et parameter, at det passer til forbrugssituatinen. Eksempelvis har Bornholmsk Kildevand en "gammeldags" kapsel på, og det dur ikke til 7-Elevens segment, to go-kunder, der gerne vil have skruelåg på drikkevarer.

Kæden har en lang tradition for at tage små producenter ind i folden, lyder det fra Jesper Østergaard, der er adm. direktør i Reitan Convenience.

- Et eksempel er vietnamesiske LêLê Street Kitchen, som vi indledte samarbejde med i 2014. Den gang var LêLê bare var én restaurant, der ikke kendte til et begreb som stregkoder, siger Jesper Østergaard.

 

En bevidst holdning

7-Eleven har gennem årene været igennem en udvikling fra at være en traditionel kiosk til også at være udbyder af sundere mad- og drikkealternativer. Det er den udvikling, Jesper Østergaard gerne vil have flere til at kende.

- Vi sælger forsat den helt almindelige franske hotdog. Den er dog en af de varer, der ikke vokser lige så meget som mange andre produkter i madkategorien, så den udgør en stadig mindre andel. Tidligere var det vores holdning, at vi ikke skulle belære forbrugerne om, hvad de skulle spise. Den holdning har vi ændret, og det betyder blandt andet, at pølserne i både franske hotdogs og pølsehorn nu er produceret mere bæredygtigt af kød fra frilandsgrise, fortæller Jesper Østergaard.

Ikke alt kyllingekød og oksekød har fået dyrevelfærdsmærker, men ambitionen er, at alle kødprodukter er dyrevelfærdscertificerede inden udgangen af 2022.

- Det handler i høj grad om, hvilken volumen der er til rådighed for os, siger Jesper Østergaard.

 

Mindre portioner

7-Eleven vil i dag også gerne gøre sig bemærket på et andet område - nemlig fedme og portionsstørrelser. Mens portioner i en periode ikke kunne blive store nok for forbrugerne - hvilket også først til Jumbo-produkter i 7-Elevens diske - går det nu den anden vej.

- Overvægt er et stort problem, og derfor er vi er gået i samarbejde med Kræftens Bekæmpelse om at hjælpe forbrugerne til et mindre kalorieindtag. Det betyder, at vi downsizer en række produkter, samtidig med at vi forbedrer kvaliteten. Når vi fremover udvikler nye produkter, vil der være fokus på at skabe kvalitets-convenience i højere grad end kvantitet, siger Jesper Østergaard.

7-Eleven har også været i front, når det kommer til at introducere vegetar- og veganerprodukter.

- Vi 43 forskellige produkter i kategorien, og de sælger fint. Den bedst sælgende wrap ud af syv er én uden kød, siger Daniel Ødegaard.

Det er også af stor betydning, hvordan varerne er emballeret.

- Alle vores egne produkter er pakket i genanvendt plast, der kan genanvendes, hvis det sorteres korrekt, siger han.

Opdateret 3. jun 2021