Sundhed bliver et nøgleord for detailbranchen

Forbrugere 9. nov 2020 -
This describes the image
Skrevet af: Redaktionen

Kan du huske tiden, inden vi blev ramt af Covid-19?

Vi talte rigtig meget om klima og bæredygtighed. Det gør vi heldigvis stadigvæk, og det vil vi blive ved med at gøre i mange år fremover.

Men der var også en anden trend, som vi talte rigtig meget om, og som var dominerende i mange år før det. Ja, du har selvfølgelig gættet rigtigt; jeg taler om sundhed.

Covid-19 har virkelig intensiveret forbrugernes fokus på sundhed. Både på den korte og lange bane. Den lange bane kommer jeg tilbage til senere. På den korte bane vil de butikker, kæder, kategorier og brands, der formår at tale ind i denne trend stå stærkere.

Forskernes og mediernes fokus på, hvordan og hvornår man er mere disponeret for at blive hårdt ramt af Covid-19, påvirker naturligt nok forbrugerne. Det handler for mange om, at man holder sig sund og ikke bliver syg, og derfor har forbrugerne et endnu større fokus på især den forebyggende del af sundheden.

Her spiller maden i høj grad ind.

De, der med troværdighed kan kommunikere sundhed, vil have et godt udgangspunkt.

I en Epinion-måling fra sommeren 2020 er det 26 pct. af danskerne, der svarer, at de efter krisen vil have mere fokus på egen sundhed. Spise sundere og dyrke mere motion topper listen. Ligeledes er det 19 pct. af danskerne, der siger, at de efter krisen vil have endnu mere fokus på de nærmestes sundhed. Om noget har krisen synliggjort, at vi skal passe endnu bedre på de mest udsatte i samfundet, også når det drejer sig om tilliden til, at man trygt kan foretage fødevareindkøbet, såvel som i selve måltidssituationen, når der spises væk fra hjemmet.

Hvad betyder det så for detailhandlen? Jo, der er selvfølgelig alt mulig grund til at italesætte sundheden og gøre det nemmere for forbrugerne at vælge de sundere løsninger. Men gøre det på troværdig vis og i øjenhøjde med forbrugerne. Brands og kategorier, der naturligt kan ’opbygge’, ’beskytte’, ‘styrke’, ‘booste’, og ‘forebygge’, vil opleve fremgang. Vi har samtidig også set en fornyet interesse i at købe lokalt, ligesom madglæden for alvor er blomstret op rundt omkring.

Produkter og koncepter, der kan tale ind i disse tendenser, vil også have et godt udgangspunkt. Fødevaresikkerhed og korrekt håndtering af fødevarer er noget, mange af os tager for givet, men tilliden fra producent til slutbruger har nærmest aldrig været vigtigere end netop lige nu.

At købe lokalt handler ikke kun om at støtte de lokale i en svær tid, men også om den gensidige tillid og trygheden ved, hvordan maden er produceret. Hjælp gerne forbrugerne med at finde de tillidsfyldte fødevarer i en tid, hvor verdenen udenfor hoveddøren kan virke meget usikker. Hvad kan vi så forvente på den lidt længere bane?

Meget tyder på at de forskellige trends i stigende grad smelter sammen. Klima og bæredygtighed vil fortsat være højt på forbrugernes agenda, ligeledes vil sundhedsmæssig hygiejne for at undgå smitte. Generelt vil begreber som omtanke og omsorg fylde meget mere end tidligere, uanset om det er i forhold til, hvad vi putter i munden, vores madspild eller hvordan maden er produceret.

Selvom der allerede i dag er meget fokus på sundhed, så forventer WHO, at der vil være flere overvægtige i 2030 end i dag. Ikke kun i Europa, men på alle kontinenter. Men det er ikke kun fysiologisk sundhed, også mental balance, velvære og søvn bliver vigtigere for det er områder, hvor mange er presset.

Når man så læser disse linjer, kunne man forestille sig en skribent, der selv har meget stor fokus på sundheden, men jeg kan betro dig, kære læser, at jeg er en af dem, der godt selv kunne bruge lidt ”regulering”. Men det skal jeg nok lade være med at gå i detaljer om.

Opdateret 10. nov 2020