Når forandringens vinde blæser, skal der bygges nye kanaler

Trends 19. jan 2022 - 3 min læsetid
This describes the image
  • Coronakrisen har været og er stadig en alvorlig situation, men når vi ser på, hvordan dansk detailhandel har ageret undervejs, så kan vi med ro i stemmen sige, at krisen også har lært os noget.  Kommentar af Niels Ralund, e-handelsdirektør Dansk Erhverv

Skrevet af: Redaktionen

I flere år har jeg argumenteret for, at det er nytteløst at diskutere, hvorvidt den øgede e-handel tager livet af de fysiske butikker. Det har været spild, fordi kunderne ikke vender tilbage til “de gamle dage” uden internettet, og derfor er det langt mere interessant og givende at diskutere, hvordan digitale løsninger og fysiske butikker kan smelte sammen og give forbrugerne den oplevelse, som de efterspørger.

Og som får dem til at bruge danske butikker fremfor Amazon, Wish og andre udenlandske giganter. 

Det argument har heldigvis fået medvind under krisen; flere byer, handelsstandsforeninger og kommuner har hjulpet fysiske butikker med at sælge online, mange mindre butikker har lavet interimistiske, men effektive click & collect- løsninger, som har sikret dem tiltrængt omsætning og brugen af liveshopping tordner frem. 

Et godt eksempel på nødvendig nytænkning finder vi i Holstebro. Da de første corona-nedlukninger ramte Danmark i 2020, tog butikschef i Kop & Kande Holstebro, Louise Sjørvad Henriksen, nemlig en rask beslutning; Når kunderne ikke kunne komme til butikken, måtte butikken komme til kunderne.

Uden de store digitale færdigheder eller erfaring i at stå foran et kamera kastede butikschefen og resten af kollegerne sig derfor over liveshopping, som groft sagt er tv-shop på digitale og mobile steroider; butikkens medarbejdere viser produkter frem foran et kamera, og kunderne kan se med via eksempelvis Facebook. 

Under udsendelsen kan kunderne både stille spørgsmål og købe produkterne, som de efterfølgende kan hente i butikken eller få sendt hjem.

Louise Sjørvad Henriksen har ikke fortrudt beslutningen. Langt fra. 

Kundernes reaktion har nemlig været overvældende: - Det har været helt vildt – altså sindssygt! Jeg er blevet genkendt i byen af folk, der siger: ”jeg føler, jeg kender dig - vi ses live mandag.”

Liveshopping skaber virkelig en god kontakt, som er svær at lave med ren e-handel, og samtidig kan vi nå ud til mange flere, end hvis vi ”bare” havde den fysiske butik. Samtidig kommer en stor del af kunderne ned i butikken for at hente varen, og så får vi endnu en mulighed for at tale med dem.

Kop & Kande er langt fra de eneste, der under krisen har kastet sig over liveshopping og andre digitale redskaber for at nå kunderne. Og det glæder mig. Det viser handlekraft, når man bygger vindmøller i stedet for læhegn under en storm, og så understreger det pointen om, at e-handel og fysisk handel er ikke konkurrenter!

Coronakrisen har været og er stadig en alvorlig situation, men når vi ser på, hvordan dansk detailhandel har ageret undervejs, så kan vi med ro i stemmen sige, at krisen også har lært os noget. 

Mange virksomheder har erkendt, at digital handel og fysisk handel er to alen af ét stykke, og derfor står de stærkere rustet til fremtiden. Både når det handler om at indfri kundernes forventninger og klare sig under eventuelle nye nedlukninger.
 

Opdateret 19. jan 2022