Julesalget af dagligvarer ventes at stige
-
Prognose fra Dansk Erhverv venter fremgang i julesalget på knap to procent
Butikkerne står klar og venter spændt på den kommende julehandel. Ifølge en ny prognose vil julesalget i år stige med knap to procent i forhold til sidste år. Også dagligvarehandlen vil opleve en fremgang i år, men dog mindre end udvalgsvarehandlen.
I Dansk Erhverv siger seniorøkonom Kristian Skriver, at han har forhåbninger om en god julehandel. En forventet fremgang i julesalget på knap to procent er dog i den lave ende.
Den ventede fremgang skal holdes op mod, at detailsalget i julemånederne i gennemsnit er vokset med 3,5 procent om året fra 2015 til 2023.
Den ventede stigende julehandel skal ses i forhold til detailomsætningen for oktober. Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at detailomsætningen steg med 0,3 procent i oktober, når der korrigeres for prisudviklingen, antallet af handelsdage samt effekten af sæsonudsving.
Det dækker over, at salget af fødevarer og andre dagligvarer faldt med 1,4 procent, beklædning steg med 2,7 procent, mens salget af andre forbrugsvarer steg med 1,4 procent.
Øget salg af fødevarer
Det vil som tidligere især være udvalgsvarebutikkerne, der mærker det stigende julesalg, men dagligvarehandlen vil også opleve fremgang i salget.
– Vi har set en tendens også gennem det seneste år til, at handlen med fødevarer ikke har haft lige så meget medvind som den øvrige del af detailhandlen. Det kan også spille ind, når vi kommer ind i julehandlen.
– Jeg forventer for julehandlen i år, at danskernes forbrug af dagligvarer generelt vil ligne salget fra tidligere år, hvor man bruger lidt ekstra penge i julemånederne, også på fødevarer. Jeg forventer, at danskerne vil bruge ekstra penge på dagligvarer i juletiden, siger Kristian Skriver til Dagligvarehandlen.dk.
November og december er de vigtigste måneder for detailhandlen i løbet af året.
– For flere butikker betyder et godt julesalg forskellen på et plus eller et minus på bundlinjen for hele året. I 2023 var der i julemånederne i gennemsnit 15 procent mere omsætning i detailhandlen end de øvrige 10 måneder af året, siger han.