Lidl sætter sig i spidsen for at få flere linser på danskernes middagsborde

Trends 10. jul 2024 -
This describes the image
Lidl oplever stor opbakning til Bælgfrugtspartnerskabet. Foto: Madkulturen
  • Stor interesse i fødevarebranchen for nyt partnerskab

Skrevet af: Henrik Denman

Lidl er en af hovedkræfterne bag et nyt initiativ, som skal få de danske forbrugere til at spise flere bælgfrugter.

Initiativet vækker stor interesse i fødevareerhvervet. Konkret skal det fremtidige samarbejde om at gøre bælgfrugter mere almindelige på danskernes spiseborde foregå i det forpligtende og nylancerede Bælgfrugtspartnerskab.

Det er Tænketanken Frej, der har taget initiativ til partnerskabet sammen med Lidl. Udover vidensindsamling og deling af viden er alle partnere forpligtede til at sætte konkrete mål for, hvordan de vil sælge eller servere flere linser, bønner og lupiner.

På få måneder har 45 virksomheder fra jord til bord meldt sig som forandringsagenter - lige fra fødevaregiganter som Schulstad og Inco, flere kommuner og Professionshøjskolen Absalon.

– 45 partnere er en vigtig milepæl. Bælgfrugtspartnerskaber har allerede stemplet ind i vores butikker – på bagsiden af vores mælkekartoner, siger Claus Krogh, Head of Corporate Affairs i Lidl.

– Det er den retning, vi skal gå. Danskerne vælger ikke bare linserne til frivilligt. Der skal påvirkning til fra mange sider. Det er derfor glædeligt, at så mange partnere fra hele værdikæden allerede har rakt en hånd i vejret, klar til at sætte mål og skabe handling, tilføjer han.

Skal spise mere bælg

Visionen med Bælgfrugtspartnerskabet er, at parternes indsatser skal hjælpe danskerne med at ramme de anbefalede 100 gram bælg om dagen. Det skal ske ved at fremme forbruget og produktionen af bælgfrugter i Danmark til gavn for sundhed og klima. I dag spiser danskerne i gennemsnit to-fem gram bælgfrugter om dagen.

– Opbakningen til partnerskabet siger meget om ambitionsniveauet i fødevareDanmark. Bælgfrugterne er et nyt kapitel, der bare venter på at blive skrevet. Næste vigtige skridt er at koble ambitionerne sammen med mål. Regeringen ønskede ikke at sætte konkrete mål, da de sidste år lancerede deres plantehandlingsplan. Men her går de mange partnere forrest og tør gøre lige netop dét, siger udviklingsdirektør i Tænketanken Frej, Laura Have Hoffmann.

Hele partnerskabet samles i august til en workshop, hvor de høje ambitioner skal blive til konkrete målsætninger og handling i de forskellige virksomheder og institutioner.
 

Opdateret 10. jul 2024