Coop indgår i partnerskab for at genoplive frokosttraditionen og øge trivsel
-
'Frokostbordet' er et nyt initiativ, der skal øge trivslen blandt danskerne. Initiativet er et samarbejde mellem detailhandlen, Kokkelandsholdet og Folkebevægelsen mod Ensomhed.
I takt med at ensomheden blandt danskere er steget de seneste par år, tager Coop nu del i et nyt initiativ, der skal øge trivslen.
Sammen med Kokkelandsholdet og Folkebevægelsen mod Ensomhed ønsker Coop at inspirere danskerne til at samles om frokosten med det nye initiativ 'Frokostbordet'. Det forventes at blive lanceret i det første kvartal af 2025.
Frokost uden for højtider
– Vi er vi stolte af – som eneste retailkoncern – at være udvalgt partner i kampagnen "Frokostbordet", der skal bidrage væsentligt til at genoplive den danske frokosttradition, hvor venner og familie nyder måltidet sammen i weekender – og ikke kun til jul og påske. Vi glæder os til at inspirere danskerne til gode og smagfulde frokoststunder med familien, gode venner og vores børn, siger Coops marketingschef, Annette Bramsen.
Initiativet er planlagt således at frokostbudskabet bliver fremmet i perioder uden for højsæsonerne som jul og påske. En massiv mediekampagne og events på flere lokationer i Danmark skal synliggøre flere nemme frokostopskrifter.
Kokke fra Kokkelandsholdet vil i forbindelse med 'Frokostbordet' præsentere lækre frokostretter, som let kan tilberedes hjemme i eget køkken.
– Hos Kokkelandsholdet glæder vi os til med Coop og progressive fødevareleverandører at genoplive den danske fælles frokostoplevelse. I dette partnerskab ser vi et stort potentiale for at fremme fællesskaber og bekæmpe ensomhed, siger direktør hos Kokkelandsholdet, Morten Juul Andersen.
Mindre ensomhed til danskerne
Håbet med tiltaget er, at det skal være med til at mindske ensomhedsfølelsen blandt danskerne.
– En halv million danskere føler sig svært ensomme, så jeg håber nu, at mange fødevareproducenter følger bl.a. Coop og Hanegal ved at koble sig på dette initiativ, så vi med Kokkelandsholdet kan sætte projektet i gang, udtaler David Vincent Nielsen, forperson for Folkebevægelsen mod Ensomhed.
Folkebevægelsen mod Ensomhed tager erfaringer fra et tidligere projekt 'Danmark spiser sammen' med sig i det nye initiativ. Det tidligere projekt viste nemlig, at samvær ved måltider medfører glæde i tilværelsen.
Ideen kom fra Lars Møller, der er direktør for Helicopter Communication og desuden tilknyttet Havas Group – et af verdens største reklame- og mediebureauer. Han siger:
– Det er glædeligt, at initiativet nærmer sig kickoff. For sammen med vores partnere kan vi med dette projekt gen-oplive og forny den danske frokosttradition og dermed gøre en reel indsats for at mindske ensomhed i Danmark.