Game on: Kampen om tiden er tilbage

Trends 12. apr 2022 - 3 min læsetid
This describes the image
Foto: Martin Søby
  • Kommentar af Dorte Wimmer, forbrugerpassionist Retail Institute Scandinavia

Skrevet af: Redaktionen

Corona satte for en stund vores liv på pause og gav danskerne et tiltrængt pusterum til at reflektere over livet, hverdagen og ikke mindst hvordan tiden bruges bedst muligt. 

Mange svor, at der skulle ske radikale ændringer på mange fronter ”når livet var normalt igen” - hvad det så end er. Status er nu, at tid - trods stigende råvare- og energipriser – igen er den mest værdifulde ressource, vi har, og at tiden både i dagligdagen, men også i livet som sådan skal optimeres. 

Det påvirker både forholdet til kunderne og til medarbejderne. 

Mange af de sidstnævnte har brugt pausen til at se chefen efter i sømmene og er kommet til den konklusion, at det var på høje tide med en udskiftning. Kampen om vores alle sammens arbejdstid er for alvor sat ind, og magtforholdet er skiftet fra at være ”Ask what you can do for the company” til ”Ask what your company can do for you”. 

Magten ligger hos medarbejderne, og deres vigtigste ressource er tid. Det er det mest værdifulde aktiv, som medarbejderne har, og den skal ikke spildes på ligegyldigheder. 
Hele detailhandlen og særligt dagligvarehandlen har længe stået nederst på manges ønskelister over arbejdssteder, hvilket bestemt ikke er et gunstigt udgangspunkt.

Kæderne har derfor travlt med ikke kun at levere gode produkter til skarpe priser, men også at vinde kampen om medarbejderne - og særligt ’the war on talent’. Våbnene, der tages i brug, er holdninger om bæredygtighed, løfter om at do good, og attraktive udviklingsmuligheder. Spørgsmålet er blot, om det er nok? Kampen om tiden udspilles ikke kun på de interne fronter hos kæderne, men i høj grad også på slagmarken om at vinde kundernes gunst. 

Kunderne er tilbage i deres travle hverdag, og med et gennemsnitligt mobilforbrug på over fem timer hos bl.a. børnefamilierne (gruppen af 19-34 årige) jvf. kulturministeriets medieudviklingsrapport, så er der ikke meget tid til overs efter arbejde og søvn til familiehygge, sociale aktiviteter og sport - for slet ikke at tale om dagligvareindkøb og madlavning. Så dagligvarehandlen kæmper ikke kun mod konkurrenterne, men i høj grad mod mobilen i opmærksomheden fra kunderne. 

Den knappe tid medfører, at kunderne benhårdt stemmer med indkøbskurven. På hvem, der er bedst til at hjælpe dem med at spare tid - via nemme løsninger i en travl hverdag og lav friktion i indkøbsøjeblikket -eller hvem, der er værd at bruge tid sammen med. Kort sagt: Hvor er ’return on time’ størst.
 

Opdateret 12. apr 2022