”Øl-revolutionen er knap nok begyndt endnu!”
-
I Wika Meny i Køge finder man en af landets førende ølafdelinger. Salget peger støt opad, og når øl-udbuddet øges, bliver der vendt op og ned på hvilke produkter, der hitter
- For nogle år siden talte man om en 'øl-revolution'. Men jeg tror knap nok, at den er begyndt endnu, konstaterer Brian Lindberg Hansen, som er bestyrer af ølafdelingen i Wika Meny Køge.
Butikken er blevet et eldorado – eller et 'øldorado' – for særligt interesserede kunder, der kan få vejledning fra en sand humle-ven i skikkelse af Brian Lindberg.
Han var med til at lancere afdelingen i 2012. Vækstkurven for salget har siden været konstant opadgående, og afdelingen er blevet hædret med 'Dansk Ølmærke' hele fem gange.
Brian Lindberg skummer og bobler af entusiasme for kvalitets-øl, og han blev sidste år uddannet som øl-sommelier på Kold College. En uddannelse, han vil anbefale til andre: - Jeg tror, at butikkernes ølafdelinger om 10-15 år vil have et meget større udvalg. Det gode øl tages seriøst, og det bekræftes af udviklingen, hvor store bryggerier opkøber succesfulde mikrobryggerier, siger Brian Lindberg.
Luksusøl til maden
Han mener, at der er oplagt værdi i at matche øltilbud med særlige madretter.
- Det vil blive mere almindeligt at sætte en god flaske øl på bordet, ligesom man nu sætter en god flaske vin på bordet. I butikker kan det helt sikkert give mersalg, hvis man f.eks. markedsfører IPA-varianter sammen med asiatiske retter, som øllen passer godt sammen med. Ligesom en maltet bock-øl kan gå rigtig godt med det klassiske danske frokostbord, siger Brian Lindberg.
Hvordan skaber man en optimal ølafdeling?
- Ved at lytte til kunderne. Vi skaffer gerne produkter hjem, som kunderne efterspørger. Vi lytter også til anbefalinger fra danske ølentusiaster og skribenter hos Beerbloggers.dk, som er dygtige til at finde nyheder og anbefale gode øl. Jeg har selv meget stor interesse i specialøl, men jeg lytter også til entusiaster med andre præferencer. Det er godt gammeldags købmandskab at være i øjenhøjde med kunderne.
Det må ikke blive for snobbet?
- Nej, det må det aldrig. Heller ikke for nørdet. Øl og snobberi hænger ikke sammen. For mig handler det om solidt håndværk og gode smagsoplevelser. Jeg vil gerne formidle min begejstring for øl til et bredt publikum, siger Brian Lindberg. Han medgiver samtidig, at nogle øltyper kræver en slags tillært smag.
Syrligt og røget
- Nogle varianter skal man lære at synes om. Det kan være syrlig øl, som stille og roligt breder sig på markedet. Man kan f.eks. prøve produkter fra bornholmske Penyllan. Tysk røgøl kan være lidt grænseoverskridende, første gang man smager det. Jeg vil anbefale, at man forsøger sig med røgøl fra bryggeriet Schlenkerla fra Bamberg i Tyskland. Nogle entusiaster bliver vilde med det.
Hvilken type specialøl er den mest populære i jeres ølafdeling?
- Det er IPA'er, og de har længe været et salgshit. IPA-bølgen flader ikke ud.
Der er også lige nu en kundegruppe, der efterspørger retroøl a la West Coast. Det er en kraftig og bitter IPA-variant, som mange bryggerier nu laver nye versioner af.
Det er som med musik. Genrer kommer og går.
- Carlsbergs Jacobsen Yakima er en af vores topsælgere. IPA'er fra Alefarm er også meget populære i vores butik – og det gælder for et bredt udsnit af bryggeriets produkter.
Med på den bedste
Ifølge Brian Lindberg adskiller Køge-butikkens ølsalg sig fra de Meny-butikker, der ikke har en stor ølafdeling.
- Der er mere diversitet i salget hos os og i de andre store Meny-ølafdelinger. Det gør, at et mikrobryggeri som Alefarm opnår et stort salg i de Meny-butikker, der har ølafdeling. Jeg er ikke i tvivl om, at kunderne køber mere mangfoldigt, hvis udbuddet i en butik er større, siger Brian Lindberg og giver et bud på sin egen alle tiders favoritøl:
- Bornholmske Penyllan lavede i 2020 en sour øl – en syrlig øl – som hed 'Anica'. Det var en blanding af sour ale og old ale. Jeg besøgte bryggeriet og smagte den. Lige der lettede jeg nogle centimeter fra gulvet. Det var nærmest en ud-af-kroppen-oplevelse. Dén øl er blandt de allerbedste, jeg nogensinde har smagt.
- Ellers foretrækker jeg IPA'er og stouts, og der kommer konstant nye, man kan prøve. Kaffe-stouts er spændende lige nu, og der tilbydes også mange øl med mangosmag. Der er generelt stort udbud med frugtsmag, hvor man appellerer til danskernes søde tand, siger øl-kenderen fra Køge.
Meny-butikkens førende øl-position skyldes den tætte kontakt til lokale, regionale og nationale bryggerier.
Der trækkes også på et meget stort udvalg fra kædens centrallager, og så kan kunder fra hele landet købe øl online fra: wika.meny.dk
Nogle kalder hans ølafdeling for 'Danmarks bedste': Kunderne i Wika Meny Køge kan få råd og vejledning af den passionerede ølkender, Brian Lindberg Hansen (nr. 2 fra højre).