Kom med Dagligvarehandlen på alletiders ølrejse
-
Det er ikke mange år siden, at en øl var en bajer. Noget man enten slukkede tørsten med eller var midtpunkt i en ølstafet. Nu handler øl også om nydelse
Det er ikke mange år siden, at en øl var en bajer – noget man enten slukkede tørsten med, eller var et dynamisk midtpunkt i gymnasietidens ølstafetter.
En øl var en øl, og der var ikke så mange dikkedarer: Enten var man til Carlsberg, eller var det Tuborg - og i provinsen, hvor jeg voksede op, var det Albani, der var det foretrukne.
Oppe i Jylland drak man Thor – og gik det vildt for sig, tog man en med halskrave. I de SU slappe perioder havde Fakta altid tilbud på Dansk Pilsner til 98 øre.
I dag er billedet et helt andet. Specialøl har vundet store arealer i dagligvaresektoren – og i nogle tilfælde er sortimentet blevet så fyldigt, at det trækker kunder langvejs fra. Det er blevet ”in” at nørde øl – og de små bryggerier pibler frem overalt. Der bliver sat ord på smagen af øl – og pludselig hører du en diskussion på ølbaren om gærtyper. Den havde vi altså ikke hørt for nogle år siden.
Dagligvarehandlen.dk kigger i denne sidste forårsmåned dybt i ølmarkedet. Vi besøger de butikker, som har satset målrettet på at skabe en afdeling for specialøl. Vi besøger en distributør, vi kigger indenfor på det gamle bryggeri – og vi besøger også en af de små lokale bryggerier, som sætter en ære i at lave et produkt, der sætter en egn på landkortet.
Det eneste - vi ikke gør - er at smage på dråberne. Det overlader vi trygt til jer læsere. Men i eftermiddag - efter en dag på kontoret - kører jeg hen til min lokale dagligvarebutik for at købe nogle øl til i aften.
Skål og god læselyst.