Salling Group: Salg per kvadratmeter er ikke et vigtigt nøgletal
Mens Lidl ifølge Retail Institute Scandinavia er gået mest frem, forholder det sig anderledes for Salling Groups discountkæde Netto, der har oplevet det største fald i salget per kvadratmeter butik - 24 pct. i perioden 2008-2018.
Det på trods af kædens rekordstore omsætning herhjemme sidste år.
- Netto og andre kæder betaler en vis pris, når de i deres nærområder får et stigende antal Rema-butikker igennem årene. Og så udtrykker det også, at Netto og de øvrige lavprissupermarkeder bygger større butikker. Det er jo ikke altid, at deres salgsproduktivitet kan følge med, blot fordi de udbygger butikken med 200 kvadratmeter i gennemsnit sammenlignet med for ti år siden, lyder vurderingen fra Henning Bahr, som er adm. direktør i Retail Institute Scandinavia.
- Det er jo heller ikke uden grund, at Netto vil investere så mange penge i deres butiksnet i både Danmark og de andre lande med deres nye version 3.0-butikker. Det vil de jo gøre for at genopfinde sig selv og forbedre salgsproduktiviteten, uddyber han.
Ifølge Salling Group lægger man ikke særlig stor værdi i salget per kvadratmeter som nøgletal.
- Det er ikke et nøgletal, vi forholder os så meget til, da det ikke siger så meget om butikkens drift og potentiale. Det gør derimod omsætningen i kroner og øre og kundeoplevelser, siger Kasper Reggelsen, presseansvarlig i Salling Group.
Større butikker
Han ønsker ikke at fortælle, hvor stort et salgsfald Netto har haft i perioden per kvadratmeter, men han peger gerne på en forklaring på dykket.
- Vi er gået fra mange små Netto-butikker til større butikker i blandt andet København. Samtidig bygger vi også betydeligt større butikker end før, og det kan indvirke på kvadratmetersalget, siger Kasper Reggelsen.
Et dyk i kvadratmetersalget er heller ikke ensbetydende med en faldende omsætning i kæden, der som den eneste tæller mere end 500 butikker herhjemme.
- Vi ser ikke noget fald i omsætningen i Netto, tværtimod. Det så man jo også sidste år med en ny omsætningsrekord. Vi bygger større butikker og tilbyder bedre oplevelser for kunderne. Netto er godt i gang med at udrulle 3.0-butikker, og det er naturligvis forventningen, at det styrker butikkernes salg og kundeoplevelser, siger Kasper Reggelsen.