Fremtidens Føtex skærper sundhedsprofilen
-
Fremtidens Føtex skal gøre det lettere at handle ind, mere inspirerende og hjælpe kunderne til sundere alternativer, siger Føtex-direktør
Købmand Herman Salling var både visionær og fremsynet, da han udviklede detailvirksomheden fra stormagasin til også at omfatte dagligvarer med etableringen af den første Føtex i 1960 i Guldsmedgade i Aarhus.
Som navnet antyder skulle Føtex både sælge dagligvarer og tekstiler til kunderne. Herman Salling så rigtigt.
I snart 65 år har Føtex været en del af det dynamiske dagligvaremarked med ca. 110 butikker bestående af større varehuse og mindre Føtex Food.
Nu tager Salling Groups kæde næste skridt mod fremtidens koncept, når Føtex Kokkedal hertil morgen åbner efter en gennemgribende ombygning.
- Vi ønsker at skabe et endnu mere inspirerende og relevant Føtex for fremtiden, hvor vi stadig opfylder alle kundernes behov med et bredt og nøje udvalgt sortiment, men hvor vi også inspirerer og fascinerer med nye, innovative måder at handle på. Vores nye butik i Kokkedal viser de første elementer på, hvordan fremtidens Føtex kommer til at se ud. Vi skal gøre det lettere, vi skal inspirere og hjælpe kunden mod et sundere alternativ. Kan vi det, vil Føtex også i fremtiden bidrage til at gøre hver dag bedre, siger direktør i Føtex, Morten Møberg.
Sunde alternativer får fokus
Med fokus på hurtige og lette måltider vil kæden samtidigt gøre sit for garantere sundere alternativer til langt størstedelen af butikkens udvalg – og til samme pris.
Føtex ønsker ligeledes at præsentere kunderne for en tydeligere oplysning om sundhed.
I Kokkedal bliver der bl.a. ryddet op i vindfang, indgangspartier samt spotborde, hvor snacks og sodavand ofte optager plads – her vil man fremover finde flere sunde alternativer.
Ligeledes vil der i Kokkedal blive skabt en kasselinje med sunde alternativer og færre snacks og fristelser, der typisk lokker mod slutningen af indkøbsturen.
Vil teste mærkningsordning
I dag er Nøglehulsmærket et af de bedste pejlemærker for, om en given vare lever op til en række krav om bl.a. indhold af kostfibre, mindre sukker, mættet fedt og salt.
Det er godt og sikkert navigationsredskab for kunderne, men det beskriver ikke alle varer, lyder anken fra Føtex.
Derfor vil kæden arbejde for en mærkning, der sikrer at alle varer mærkes med en form for score.
Et bud er den internationale mærkning Nutri-Score. En label for fødevarer, der sættes på forsiden af emballagen og informerer om produktets ernæringsmæssige kvalitet.
Nutri-Score er baseret på en farveskala med fem forskellige farver, der hver især er associeret med et bogstav fra A-E, hvor A er det sundeste alternativ akkurat som f.eks. energimærkningen på elektronisk udstyr. En mærkningsordning, der giver en score for ernæringssammensætningen i en given vare.
Den anvendes i dag i flere EU-lande, som f.eks. Holland, men er ikke lovlig at bruge i Danmark. I Føtex ønsker man at udfordre den eksisterende lovgivning på området og vil kortvarigt afprøve ordningen på et mindre område i Kokkedal-butikken.
- Vi forsøger hele tiden at udvikle os, så kundernes indkøbsoplevelse bliver bedre, nemmere og sundere. Vi mener, at Nutri-Score er en yderst relevant mærkning, der med et overskueligt visuelt udtryk, hurtigt kan give kunderne et overblik over hvilke varer, der er sundere end andre. Vi har en ambition om at skilte tydeligere om sundhed og vil præsentere et sundt alternativ til alle vores usunde varer – og til samme pris, fortæller Morten Møberg.
Den nye Føtex i Kokkedal skal ses som endnu et eksempel på Salling Groups ambitioner om at flytte dagligvarekoncernen til næste niveau.
I oktober præsenterede Salling Group sin nye forretningsstrategi, der har udvikling, innovation og teknologi som nøgleparametre for at nå ambitionerne om en omsætning på 100 mia. kroner i 2028.