Rema og Dagrofa foretrækker to digitale betalingsløsninger

Salling Group 17. feb 2017 -
This describes the image
Foto: Danske Bank
Skrevet af: Søren Tougaard

Kun en forsvindende lille andel af de over en. mio. daglige transaktioner i dagligvare-butikkerne foretages via betaling med MobilePay.

Hverken Rema 1000 eller Dagrofa vil dog skrinlægge MobilePay-servicen ovenpå for-handlingssammenbruddet mellem Danske Bank og Nets.

Et sammenbrud, der betyder, at Nets mobile dankort alligevel ikke bliver integreret med MobilePay, og at Nets senere på foråret i stedet lancerer deres egen Dankort-app, der bliver en direkte konkurrent til MobilePay.

- Vores tilgang er uændret. Vi kommer til at modtage betaling med både MobilePay og det mobile dankort, siger økonomidirektør i Rema 1000, Torben L. Sørensen.

Hos Dagrofa har man netop installeret nye betalingsterminaler i Kiwi, der kan håndtere alle betalingsløsninger, inklusive MobilePay og det kommende mobile dankort.

I løbet af 2017 vil Dagrofa udrulle terminalerne i samtlige cirka 650 butikker, bebudede koncernen tilbage i september sidste år.

Dengang udtalte koncernchef Per Thau, at det for Dagrofa handlede om at gøre det endnu lettere for kunderne at betale digitalt, og at de nye betalingsterminaler gør det nemt for såvel ekspedienten og kunden, da de kun har en terminal at skulle forholde sig til. Heller ikke hos Dagrofa ændrer de afbrudte forhandlinger mellem Danske Bank og Nets på, hvilken fremtidig betalingsservice, virksomheden vil tilbyde sine kunder.

- Dagrofa støtter både MobilePay og Dankort på mobilen, da vi har et positivt samarbejde med begge udbydere. Vi har ikke det nøjagtige tal på antal af transaktioner med MobilePay, men vi tæller ikke i procent endnu, fortæller kommunikationsmedarbejder Sine Rosenkrantz Lindegaard fra Dagrofa.

De største vælger Nets

Detailhandlen har investeret omkring 100 mio. kr. i udviklingen af Nets mobile dankort, og mens omkostninger i forhold til det mobile dankort er inkluderet i Nets nuværende abon-nementsmodel, vil en dobbelt digital betalingsløsning med MobilePay fordyre detailhandlens omkostninger.

Og netop billige omkostninger har været afgørende for Dansk Supermarkeds valg af Nets mobile dankortløsning.

- Vores kunder har stor tiltro til Dankort, og vi ønsker en løsning, der er så nem, så enkel og så billig som muligt for alle vores kunder. Derfor er det helt naturligt for os at støtte op om den mobile løsning. Vores terminaler vil være klar fra start, og vi glæder os over, at det er til samme lave pris, som vi kender fra Dankort, hvilket er en stor fordel for forbrugerne. Dankort på mobilen betyder ingen nye priser og ingen nye aftaler for detailhandelen, udtalte Jens Freiberg, Senior Director for IT Business Support hos Dansk Supermarked i en pressemeddelelse fra Nets.

Også hos Coop har man valgt Nets løsning i stedet for MobilePay, og her fortæller informa-tionsdirektør Jens Juul Nielsen til Børsen, at Coop forventer at rulle den digitale løsning fra Nets ud til alle butikker i 2017.

Både Coop og Dansk Supermarked har planer om egne apps, som skal fungere med Nets mobile dankort.

Opdateret 10. nov 2020