40 år: Polsk milliardopkøb skærper Danmarks eneste internationale dagligvarekæde

Salling Group 29. mar 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Arkivfoto: Paul Cooper/Salling Group
  • 40 års-jubilaren Netto red på en bølge, da kæden åbnede de første butikker i Tyskland i 1990. Efter skiftende satsninger er Polen nu det mest lovende marked for Netto

     

     

Det har ikke ligefrem vrimlet med danske dagligvarekæder, der kan begå sig i udlandet. Faktisk er markedsleder Netto den eneste af sin slags i en tid, hvor branchens grad af internationalisering generelt er på retur.   

Tilbage i 80’erne og 90’erne så det helt anderledes ud, da de største vesteuropæiske dagligvarekoncerner løb om kap for at indtage knap så udviklede markeder i Asien, Latinamerika – og ikke mindst det tidligere kommunistiske Østeuropa, hvor markedskræfterne blev sluppet løs i årene efter Berlin-murens fald i 1989.

Dansk Supermarked – nu Salling Group - hoppede med på vognen med Netto-kæden allerede i 1990 i det tidligere Østtyskland.

Sidste år kunne kæden således fejre 30 års jubilæum i Tyskland, hvor man dels er særdeles stolte af at være den eneste tilbageværende udenlandske dagligvarekæde, dels har begrænsede ambitioner for ekspansionen. Med godt 340 tyske butikker er man i Netto godt tilfredse med at være en regional spiller i det nordlige og østlige Tyskland.

 

Farvel til Sverige og UK

I dag er Tyskland sammen med ekspansionsmarked nummer ét, Polen, de to tilbageværende lande udenfor Danmark, hvor Netto stadig er repræsenteret.

Men i den mellemliggende periode har der været flere. Det gælder England – endda i to omgange – og Sverige. Og længe ejede Salling Group et selskab i Ukraine, hvor et Netto-indtog netop var annonceret, da finanskrisen i 2008 væltede alle ekspansionsplaner. 

Det første kapitel i Nettos britiske historie faldt tidsmæssigt næsten sammen med indtoget i Tyskland. Beslutningen om at sende Netto til Storbritannien blev truffet først – i 1989 – men den første britiske butik åbnede efter den første i Tyskland i december 1990. Udbygningen af kæden gik forholdsvis hurtigt med 50 butikker i 1993 og 114 på fem årsdagen i 1993.

Men siden kom der knas i maskineriet, og hovedfokus flyttede til indtjeningen efter store tab. Så da en af de såkaldt ”fire store” på det britiske marked, Walmart-ejede Asda, i 2010 fristede med en ordentlig pose penge, var antallet kun øget til 193. Og tilbuddet var så godt – omkring 4 mia. kr. - at det daværende Dansk Supermarked takkede ja. Så i 2011 forlod Netto Storbritannien for første gang.

Anden gang blev det ved forsøget, da et stort opslået joint venture med en anden af de fire store, Sainsbury’s, om et indtog for en fornyet udgave af Netto blev lagt ned igen af briterne i 2016, inden det for alvor lettede.

I Sverige er branchekendere enige om, at det også var en fordelagtig handel for Salling Group, da man i 2019 solgte Netto Sverige til Coop. På det tidspunkt var der godt 160 butikker i landet, og i flertallet af årene, siden kæden i 2002 kom til Sverige, kørte den med underskud.

 

Polsk satsning

Aktuelt er det Polen, der er blevet markedet, hvor Salling Group vil hente den internationale vækst.

Netto kom til landet i 1995, bl.a. fordi det vestlige Polen lå tæt på kædens tyske base i det østlige Tyskland. Netto har 386 butikker i Polen, men snart kommer mange flere til, i takt med at hovedparten af 301 butikker fra det nyligt godkendte milliardopkøb af Tesco Polska bliver indlemmet i kæden.

Midt I 10’erne arbejdede Salling Group på et britisk comeback, som løb ud i sandet. I dag har topchef Per Bank blikket rettet mod Polen.

Kilder: Søren Ellemose: Giganten - fra Salling til Dansk Supermarked m.fl.

 

Opdateret 29. mar 2021