Nye Netto-prisskilte kræver kæmpe investering
-
Massiv udrulning af elektroniske hyldeforkanter i Netto ventes afsluttet i løbet af sommeren 2025.
Cirka tre millioner prisskilte skal udskiftes i Nettos 549 butikker landet over.
Der er tale om en kæmpe investering, og opgaven med at installere elektroniske hyldeforkanter løses af en ekstern samarbejdspartner. Projektet forventes afsluttet til næste sommer.
- Vi har netop taget fat på opgaven, og det er gået rigtig godt i de butikker, hvor systemet er afprøvet. Så vi er meget fortrøstningsfulde og tror på, at vi kommer godt i mål. Det er en så stor opgave i forhold til vores normale drift, at vi bliver nødt til at hente hjælp udefra, siger Henrik Nielsen, som er head of operations i Netto.
Styr på prisen
Den arbejdskrævende nyskabelse med at indføre nye elektroniske prisskilte er meget bekostelig. Men fremover forventes forbedringen at blive en stor gevinst for såvel kunder som medarbejdere.
- Når de elektroniske hyldeforkanter er på plads, skal en medarbejder blot scanne en vares stregkode og derefter brikken på hylden. Så er de parret. Derefter behøver man ikke gøre mere i butikken, for så kan vi centralt skifte prisen på displayet. Vi kan også ændre mængde-betegnelsen og markere, om det er avis-varer, spot-varer, Netto+-priser eller andet, siger Henrik Nielsen til Dagligvarehandlen.dk.
Fejl-minimering
Han har selv stået på butiksgulvet og knoklet med manuel udskiftning af priser, og han bekræfter, at det kan være en ret træls opgave.
- Det er 500 - 900 papirpriser, der skal sættes op hver uge. Det er et stort arbejde, og der er betydelig risiko for, at der opstår fejl. Når vi indkører det nye system, vil der ske langt færre fejl i prissætningen, fordi vi kan styre det centralt. Det betyder også, at vi kan skifte priser oftere, hvis vi ønsker det. Vi behøver ikke spekulere på, om personalet kan følge med ude i butikkerne. Det vil måske betyde, at vi kører med flere tilbud. Uden de elektroniske prisskilte er det nu især en krævende opgave at skifte priser på lørdage, hvor der er mange ændringer, siger Henrik Nielsen.
Han fortæller, at 55 butikschefer allerede er oplært i brug af det nye system, så de kan hjælpe deres chef-kolleger, når de får installeret den nye løsning.
Når Netto-butikkerne skal have skiftet hyldeforkanter, ankommer der en såkaldt taskforce, der klarer opgaven på én dag fra morgen til cirka kl. 14.
Jubel i butikker
Det er vikar- og rekrutteringsbureauet Moment, der er i fuld gang med at hyre ansatte til den landsdækkende opgave.
- Vores butikschefer er virkelig begejstrede for det her. De glæder sig helt vildt til at få systemet indkørt. Det vil gøre hverdagen betydelig lettere for dem og for medarbejderne. Den tid, de sparer, skal de lægge i butikken. Det vil forbedre kundeplejen og gavne arbejdsglæden, siger Henrik Nielsen og tilføjer:
- Det ser lovende ud med rekruttering, og vores eksterne partner skal nok løse opgaven inden for tidsfristen. Inden udgangen af året vil vi have systemet kørende i 130 butikker, og til næste sommer forventes det helt færdigudrullet.
Bliver projektet en overskudsforretning for Netto?
- Det er svært at opgøre. Men nej, det er primært en investering i vores kolleger og kunder. Og det er en kæmpe investering. Det væsentligste er, at vi forbedrer arbejdsmiljøet for vores ansatte. De enkelte butikker kommer til at spare rigtig meget tid i den daglige drift – i forhold til den nuværende papirløsning, siger Henrik Nielsen, head of operations i Netto.