Netto-stifter: Netto kan kun vinde med dygtige butikschefer

Salling Group 31. mar 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Mads Krage åbnede den første Netto 1. april 1981 på Godthåbsvej i København. Helle-Karin Helstrand
  • Mads Krage, opfinderen bag det 40 år gamle Netto-koncept, mener, at Rema 1000 og Netto vil slås i mange år endnu. Måske bliver der igen plads til en Netto anno 1981

Sekshundrede forskellige dagligvarer - alle i kasser og mange på paller - i en butik på ganske få kvadratmeter. Sådan lyder beskrivelsen af den første Netto-butik, der åbnede 1. april 1981 på Godthåbsvej i København.

Den kommer fra Mads Krage, der stod bag konceptet og var direktør for den Salling Group-ejede discountkæde ind til udgangen af 2004.

- Det var i de fattige 80’ere, og forbrugerne var kun interesseret i pris. Jae, og kvalitet. Men allermest pris. Netto skulle være en nærbutik med faste lave priser. Det handlede for os om at minimere omkostningerne mest muligt, hvilket betød, at vi end ikke havde en telefon i butikken. Vi bestilte varer fra en telefonboks, fortæller Mads Krage.

Han er i dag 76 år og stolt, når han ser tilbage på kædens udvikling.

- Placeringen har hele tiden været afgørende, og det glæder mig, at der fortsat er butikker på mange af de placeringer, vi fandt den gang. Det lave omkostningsniveau betød også, at der ikke var prismærker på varerne. - Kasseassistenterne skulle kunne alle priserne udenad, men priserne var til gengæld faste. Vi havde ikke tilbud - kun faste lave priser. Nogle af dem - på sukker for eksempel - lå endda under indkøbsprisen. Det var hårdt, for vi solgte meget sukker. Men efter et lille underskud det første år, tjente vi penge andet år, siger Mads Krage.

Han understreger, hvor vigtigt det eksempelvis var for omkostningsniveauet, at Netto fik sit automatiserede lager i Køge.

Gode butikschefer er afgørende

- Der er sket en kolossal stor, men naturlig ændring i kædens butikker i takt med, at samfundet har udviklet sig. Forbrugerne stiller helt andre krav til en discountbutik i dag, og kæderne kæmper om de bedste placeringer. Dem giver de til gengæld en fantastisk høj pris for, så man kan vel efterhånden sige, at der i høj grad er tale om et investeringskapløb, siger Mads Krage.

Mens Netto har ca. 520 butikker, har ærkekonkurrenten Rema 1000 endnu kun ca. 360. Men Remas direktør Henrik Burkal har aldrig lagt skjult på, at Rema skal være Danmarks største discountkæde - målt på omsætning.

- Rema 1000 har mange gode ting og har tydeligvis også adopteret noget fra Netto. Rema har en fordel med den selvstændige købmand, for hvem det er mere oplagt at passe godt på varerne, end det er for en ansat. Eksempelvis skal man være meget over frugt og grønt, siger Mads Krage og tilføjer, at de to kæder kommer til at slås mange år endnu.

- Der er plads til dem begge, men skal Netto vinde, skal kæden sikre sig de bedste butikschefer. Det er afgørende for butikkens kvalitet, og en god butikschef smitter af på sine medarbejdere, siger Mads Krage.

Han udelukker ikke, at der en dag igen er plads til en minimalistisk butik, som den Netto han var med til at åbne for 40 år siden.

- I dag har forbrugerne penge, men kommer der en lavkonjunktur igen, kan jeg sagtens forestille mig, at man vil købe basisvarer billigt ind i en skrabet discountbutik, siger han.

Opdateret 31. mar 2021