Netto sælger økovarer for godt en mia. kr.

Salling Group 3. jun 2015 -
This describes the image

Dansk Supermarkeds discountkæde Netto solgte igen i 2014 mere økologi end nogen anden kæde - lige som Netto helt generelt har landets højeste omsætning.

Sidste år snuppede Netto 19 pct. af en samlet omsætning af økologiske fødevarer på 6,2 mia. kr., svarende til 1,18 mia. kr.

Det viser friske tal fra Økologisk Landsforening, som har fået analysevirksomheden GfK til at gå detaljeret til værks i beskrivelsen af øko-markedet.

Økologien er igen ved at komme op i væksttempo med en fremgang på 6 pct. i 2014 sammenlignet med året før.

Økologi kommer ud af nichen

Nu har Økologisk Landsforening en forventning om en yderligere fremgang på 10 pct. i år, og foreningens markedschef Henrik Hindborg øjner det helt store gennembrud.

- Vi er ved at nå et tipping point, hvor halvdelen af danskerne køber økologiske varer hver eneste uge. Økologi er altså ved at blive norm frem for niche, og derfor er det også naturligt, at økologi nu fylder mere i butikkerne, siger han.

Økologerne har desuden gode chancer for at ride med på trenden med fokus på lokale varer.

- Forbrugerinteressen for lokale varer er også tiltagende, og også her står økologerne usædvanligt stærkt. Vi ser derfor, at dagligvarekæderne fra start medtænker økologi som en både nødvendig og uundværlig del af hele lokal vare-indsatsen, lyder det fra Hindborg.

Coop fører samlet

På de næste pladser efter øko-førerhunden Netto følger Coops kæder, SuperBrugsen med 13,5 pct., samt Kvickly og Fakta med 10,2 pct. hver.

Coop-koncernens samlede andel af økologisalget lander på ca. 42 pct. - højere end den generelle markedsandel på 37-38 pct.

Det svarer til en omsætning på omkring 2,6 mia. kr. på økologi sidste år.

Til sammenligning har Dansk Supermarkeds to andre kæder, Føtex og Bilka ca. 12 pct. til sammen, og det indebærer modsat, at Dansk Supermarkeds øko-andel samlet set ligger under markedsandelen på fødevarer.

Coops profilkæde Irma er stadig den suveræne topscorer på de økologiske varers andel af de enkelte kæders samlede fødevareomsætning med rundt regnet en tredjedel - 31,9 pct. - på de varer, hvor der findes en økologisk variant.

Derfra er der langt ned til de næste på listen med Kvickly på 11 pct., SuperBrugsen med 10,3 pct. og Netto med 10,0 pct.

Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk

Der blev solgt mere økologi fra hylderne i Nettos over 450 butikker sidste år end i nogen anden enkeltkæde.

Foto: Ulrik Samsøe Figen

Opdateret 10. nov 2020