Netto og Løgismose vil hæve convenience-kvaliteteten
En stor gruppe skoleelever flokkes omkring Nettos danske landedirektør Brian Seemann Broe, der uddeler Løgismose kefir med granola, en slags müsli, ved Banegården i Aarhus.
Anderledes begejstrede er de unge, når der selv skal laves mad i køkkenet. En tidligere undersøgelse fra Madkulturen viser, at 40 pct. af de unge mellem 18 og 25 år bruger mindre end 15 minutter på selv at lave deres aftensmåltid, ligesom en stor del af danskerne benytter halv- og helfabrikata i madlavningen.
Derfor er Brian Seemann Broe taget på landevejen sammen med adm. direktør Tørk Fur-hauge fra Løgismose Meyers for sammen at møde danskernes holdning til convenience og fødevarer.
Hos Netto oplyser man, at convenience-kategorierne ready to heat og ready to eat oplever voldsomme vækstrater på henholdsvis 300 og 800 pct. Selv om der bag tallene gemmer sig alt fra snittet grønt til færdigproduceret pizza, er det særligt de produkter, hvor de gode råvarer er benyttet, der peaker ud, oplyser Brian Seemann Broe.
- Vi oplever, at et stigende antal kunder gerne vil have, at råvarerne er i orden, og con-venience er for folk i alle aldersgrupper. De unge, der har brug for hjælp til madlavningen, børnefamilierne, der måske gerne vil have marokkansk kylling, mens de ældre måske foretrækker boller i karry. Vi er populære blandt de unge, men vi vil tilfredsstille alle danskere, lyder ambitionen hos Nettos landedirektør.
Alternativ til udespisning
Det nemme måltid er ikke altid lige så synligt og tilgængeligt i Nettos butikker, som for-brugerne måske kunne ønske sig. Derfor vil Netto fra næste måned teste et nyt conve-nience-koncept i tre udvalgte butikker. Blandt andet i kædens største conveniencebutik på Peter Bangs Vej på Frederiksberg, hvor der bliver et stort convenience-område ved frugt og grønt, der har fokus på nemme måltider og drikkevarer.
- Convenience-kategorien er et alternativt til at gå ud at spise. Vi har i forvejen længe åbent i vores butikker, så vi mener selvfølgelig også, vi kan hente noget omsætning her, siger Brian Seemann Broe om tiltaget.
Hos Løgismose Meyers oplever man også, at danskerne har fået en stigende smag for den kategori, som virksomheden selv kalder det nemme måltid. For fødevarevirksomheden er det smagen, holdningen og håndværket, der er den afgørende forskel og skiller sig ud fra konkurrenterne på markedet. Her er det kokke fra tidligere toprestauranter, der er med til at udvikle og raffinere produkterne, og missionen er at komme ud til alle danskere med føde-varer og convenienceprodukter af høj kvalitet. Og her ser den adm. direktør ikke prisen på 59 kr. for en færdigret som en barriere ude i butikkerne.
- En ret på 450 gram kan fint deles af to personer, så prisen bliver 30 kr. per person, og her er kødet altså fra fritgående svin eller kyllinger, der har levet 89 dage og er 100 pct. økologiske. Så det mener vi bestemt ikke, er for meget for vores produkter, der har fokus på økologi, miljø og dyrevelfærd, siger Tørk Furhauge, der ser et stort potentiale for endnu flere kvalitetsfødevarer herhjemme.