Netto-kampagne mod salg af tobak og alkohol til mindreårige

Salling Group 12. okt 2017 -
This describes the image
Foto: Netto
Skrevet af: Søren Tougaard

Netto har siden i sommer arbejdet på en landsdækkende kampagne, der er rettet mod samtlige medarbejdere og Nettos kunder.

Kampagnen skal være med til at skabe en ny kultur, hvor det at spørge om id bliver en naturlig del af købssituationen.

Stikprøver viser, at samtlige butikskæder i detailhandlen har udfordringer med at håndhæve loven om tjek af id ved køb af tobak og alkohol. Desværre også Netto.

”Vi ønsker at bidrage til en ny id-kultur i Danmark. Tjek! skal på den ene side gøre Nettos medarbejdere bedre rustet til at spørge hver gang, de er det mindste i tvivl om alder. På den anden side skal den skabe forståelse blandt kunderne for, hvorfor de bliver stillet spørgsmålet om id”, siger Brian Seemann Broe, landedirektør i Netto.

Dialog
Formålet med Tjek! er at skabe en fælles forståelse for, hvorfor spørgsmålet om id bliver stillet og at rykke både kassemedarbejdere og kunder tættere sammen om missionen: At ingen mindreårige skal forlade en Netto-butik med varer, de ikke er gamle nok til at købe.

Det er nemlig svært at gætte folks alder. Og for at kickstarte den nødvendige dialog inviterer Netto nu kunderne med om bag kassen for at gætte en alder. Det sker via en online-test, hvor kunderne ser billeder af unge danskere i forskellige aldre, som de skal prøve at gætte den præcise alder på.

Kampagnen kører fra 14. oktober til 30. november. Den interne kampagne kører allerede i Netto blandt medarbejderne og sætter fokus på nødvendigheden i at spørge om id.

 

Opdateret 10. nov 2020