Lave priser på økologi presser producenter
I 2014 omsatte detailhandlen økologiske fødevarer for 6,2 mia. kr. Det er en stigning på 6 pct. i forhold til året før. Og det fortsætter - Økologisk Landsforening regner med en vækst på cirka 10 pct. i 2015.
Forbrugerne køber altså mere og mere økologi. Og der meldes om mangel på økologiske varer fra butikkerne, fordi de økologiske producenter ikke kan følge med den øgede efterspørgsel. Imens presses priserne på økologien.
Men ifølge formand for Organic Sweden, Charlotte Bladh André, er det vigtigt, at økologien bliver tildelt den merværdi, den har i forhold til de konventionelle fødevarer.
- Det prispres, vi ser lige nu, er ikke sundt. Vi må sætte mere værdi på vores mad og formidle til forbrugerne, hvad det er, vi får for pengene, når vi køber økologi, siger hun.
Hun påpeger, at den øgede efterspørgsel på økologi viser, at forbrugerne vil have sundt og bæredygtigt produceret mad. Men hvis der skal blive ved med at være økologiske varer på markedet, må forbrugerne betale det mere, som økologien er værd.
- Hvis vores økologiske landmænd ikke får betaling for den tid og det engagement, de lægger i det, vil færre og færre arbejde med økologisk landbrug. Og så har vi et problem, siger hun.
Billig økologi sælger bedst
I Netto, der havde den største andel af den økologiske omsætning i 2014, sælger de billig økologi under sloganet ’Alle skal ha’ råd til økologi’. Og ifølge Thor Jørgensen, COO i Netto International, er det ikke nødvendigvis i konflikt med producenternes interesse, at handlen presser priserne ned.
- Folk påpeger tit, at vi er en del af en konflikt på det her område, men jeg synes ikke, at det behøver være en konflikt. Vores erfaring er, at vi sælger mere økologi, når prisforskellen mellem konventionelt og økologi er forholdsvis lille. Jeg tror, at producenterne kan drage fordel af Nettos styring af efterspørgslen, siger han.
I det svenske supermarked Willys satses der lige som hos Netto på at have billige øko-varer, der adskiller sig så lidt som muligt prismæssigt fra de konventionelle. Men uden at presse producenterne.
- Det handler ikke så meget om at presse priserne på økologisk mad på bekostning af producenterne, men om at finde på en smartere måde at sælge økologien på, siger kommunikationsansvarlig Johanna Euren.
I Willys gør salget af deres økologiske private label-produkter, at prisen kan sættes ned til et niveau, der næsten svarer til de ikke-økologiske varer.
Af Ditte Nygaard Larsen
dnl@dhblad.dk
Foto: Ditte Nygaard Larsen