Private label: Kunderne efterspørger private label med kvalitet
-
Salling Princip har fokus på kvalitet, og serien har fået en stærk placering hos mange
Kunderne er i humør til billigere varer, og en væsentlig del ligger i salget af egne varemærker. Den udvikling finder man også i Føtex og Bilka, men samtidig oplever de to kæder, at der fortsat er et stort marked for produkter med fokus på kvalitet under navnet Salling Princip
Kategoridirektør i Salling Group, Jean Ladehoff, siger at der også i en periode med stram økonomi og inflation er et stort marked for private label-serien Salling Princip.
– Salling Princip-serien har vist sig at være levedygtig, og derfor har vi den som en fast del af sortimentet i Føtex og Bilka, og vi ønsker fortsat at investere i serien også i en tid som nu, siger han.
Princip blev oprindeligt lanceret for omkring 15 år siden, og sidste år ændrede Salling Group navn på denne serie af virksomhedens private label produkter til Salling Princip.
Der er i dag omkring 320 varer i serien, og Jean Ladehoff forudser, at der vil være plads til yderligere omkring 40 varer i serien.
– Salling Princip er hjemsted for premium-produkter med fokus på høj kvalitet, men stadig til priser, der er konkurrencedygtige.
– Det er varer til den lille forkælelse af sig selv, når man gerne vil have noget, der er lidt bedre i hverdagen eller til weekenden, og hvor der er lagt vægt på kvalitet eller håndværk eller oprindelsessted. Det skal være noget specielt ved et produkt i Salling Princip.
Forkælelse
– Det er der et marked for. Markedet har ændret sig, idet der først var corona, hvor folk havde tid og behov for at forkæle sig selv, og så kom vi ind i den nuværende situation, hvor husholdningerne kører mere stramt. Da inflationen startede for et års tid siden, var vi opmærksomme på, at prisen skulle ligge på et godt niveau, når vi lancerede serien som Salling Princip. Vi trak den en lille smule ned i pris for at gøre serien tilgængelig for flere mennesker.
Jean Ladehoff siger, at Salling Group henter inspiration fra mange steder til at udvikle Salling Princip-serien.
– Vi har indkøbere, som har ansvaret for hver deres kategori. I de fleste tilfælde finder vi varerne på f.eks. messer, og vi bruger tid på at rejse rundt i Europa og besøge supermarkeder for at se, hvad de har i deres top og i deres brands i det hele taget.
Målgruppen er lidt forskellig fra kategori til kategori. Varer som røget laks og lækre udskæringer er typisk til det lidt mere modne publikum, mens f.eks. en ny serie
Princip-pizzaer har vist sig at være populær blandt familier og de lidt yngre kunder.
– Princip-serien har sin plads på markedet i dag. Det er slået fast gennem mange år, og vi kan se, at serien har en høj kendskabsgrad, siger Jean Ladehoff.