Private label: Discountkæde rydder op i usunde varer
-
Lidl fjerner markedsføring af usunde fødevarer til børn i egne mærker som led i at fremme bevidst ernæring
Discountkæden Lidl fjerner børnemarkedsføring af fødevarer, der af sundhedsorganisationen WHO anses som usunde. Desuden fjerner kæden børnemotiver på flere end 55 produkter i eget sortiment inden udgangen af 2025.
Som et led i Lidls strategi om at sætte mere fokus på bevidst ernæring stopper dagligvarekæden inden udgangen af 2023 markedsføring af usunde fødevarer med en høj andel af mættede fedtsyrer, sukker eller salt rettet mod børn i tilbudsaviser, reklamespots etc.
Alt sammen er elementer i kædens nye store initiativ, der skal forbedre de ernæringsfysiologiske aspekter i egne produkter.
- I tæt samarbejde med Hjernesagen og ud fra WHO’s anbefalinger har vi valgt at stoppe med at markedsføre usunde fødevarer til børn på emballagen på vores egne produkter. Vi ser det som vores sociale ansvar ikke at reklamere til børn for usunde fødevarer med en for høj andel af mættede fedtsyrer, sukker eller salt. Ved at tage et skridt i den rigtige retning og ændre i vores indkøbspolitikker, håber vi, at vi kan bidrage positivt og inspirere andre til også at tage stilling til det, siger Rasmus Pape (billedet), indkøbsdirektør i Lidl.
Lidl oplyser i en pressemeddelelse, at kæden til særlige højtider som jul, påske og halloween, som er særlige festdage i børnenes liv og ikke et udtryk for hverdagsadfærd, har besluttet at gøre en undtagelse herunder eksempelvis chokoladejulemænd og påskeharer.