Lidl-leverandører øger eksporten til Tyskland markant
-
De danske Lidl-leverandører kan få foden ind på det europæiske marked med hjælp fra Lidls logistik og netværk.
Selvom eksporten af danske fødevareprodukter til Tyskland er faldet med næsten 3 pct i årets første ni måneder sammenlignet med året før, så har de danske Lidl-leverandører øget deres eksport til Tyskland markant fra 2022 til 2024.
Gennem Lidl får leverandørerne adgang til mere end 12.000 butikker fordelt på 32 lande og et distributionssystem med 70 cross docking warehouses spredt over det meste af Europa. For de mindre leverandører betyder det, at de kan aflevere varer ét sted og alligevel få dem solgt i Lidls butikker i hele Europa.
Indkøbsdirektør i Lidl Danmark, Maria Lovecchio, siger.
- Hvert år præsenterer vi de danske producenter på fire interne messer for alle vores indkøbere, der vælger hvilke varer, de ønsker på hylderne i deres respektive lande. I hvert land sætter vi spot på varerne gennem tema-uger med fokus på et udvalg af produkter fra hvert land.
Lidl har i øjeblikket mere end 60 danske leverandører, der via Lidl eksporterer deres varer. De danske varer er i 28 lande, og eksporten har rundet 1,5 mia det seneste år. En stigning i forhold til året før og dermed en samlet stigning på 50 pct på bare fire år. Især eksporten til Tyskland er steget eksplosivt med 737 pct på bare to år. I varegruppen smør, mælk og ost går 62 pct af de danske Lidl-leverandørers europæiske eksport til Tyskland.
Positive forventninger
Det dansk-tyske handelskammer udarbejder hvert år et eksportbarometer, der tager den aktuelle puls på og forventninger til den fremtidige eksport fra Danmark til Tyskland. Der har været et fald på 2,3 pct i eksporten set som hele, men en fremgang på 0,5 pct i eksport til privatforbrug, hvilket primært dækker over fødevarer.
Af de adspurgte virksomheder, der deltog i undersøgelsen, har 39 pct en forventning om en bedre eksportomsætning til Tyskland i 2024 i forhold til 2023. Det er mere optimistisk end i undersøgelsen fra sidste år. Og ser vi frem mod 2025, så er det lidt over halvdelen, 54 pct, der forventer en øget eksport til Tyskland.
Hele 71 pct af virksomhederne i undersøgelsen forventer, at den øgede eksport kommer fordi, de formår at erobre markedsandele i Tyskland på deres område.
Keynote fra Tysklands ambassadør
Eksportbarometret blev præsenteret i sidste uge, hvor det dansk-tyske handelskammer holdte et event sammen med deres premium partner, Lidl, i Lidls HQ i Aarhus. Udover en gennemgang af de vigtigste tal fra eksportbarometret, stod Tysklands ambassadør i Danmark, Prof. Dr. Pascal Hector, for eftermiddagens keynote med fokus på det dansk-tyske samarbejde og rolle som eksportpartnere.
Selvom Danmark er et lille land, så står vi for 1,4 pct af Tysklands samlede eksport. Det placerer os på en 16. plads. Tyskland importerer for 15 mia euro fra Danmark, hvilket går os til deres 22. vigtigste importhandelspartner. Udover at præsentere tallene lagde ambassadøren vægt på, at i både Danmark og Tyskland er de små og mellemstore virksomheder en del af landenes DNA.
Plantebaseret driver udviklingen
I den efterfølgende paneldebat med Claus Krogh, kommunikationsdirektør hos Lidl Danmark, Peter Normann Nielsen, adm. direktør for Morsø Jernstøberi, og Lukas Oxholm Hartmann, salgsdirektør hos Grønvang Food var fokus på muligheder og udfordringer i eksporten til Tyskland. Både Peter Normann Nielsen og Lukas Oxholm Hartmann kredsede om Tysklands størrelse som en udfordring. Ikke den geografiske afstand men den mentale og kulturelle afstand og forskellighed, der er mellem øst og vest, nord og syd. Deres anbefaling var at dele Tyskland i mindre bidder og betragte, hver bundesland for sig.
For Peter Normann Nielsen tog det tid at indse.
- Det var en fejl at se Tyskland som et stort ensartet marked. Det tog mig lang tid at indse, men da jeg gjorde det, var det en øjenåbner. Og så skal man huske, at selvom Tyskland er lige på den anden side af grænsen, så kan man ikke bare kopiere, hvad der virker i Danmark.
Lukas Oxholm Hartmann har med et konkret eksempel en lignende oplevelse af Tyskland som et stort land.
- Lad os bare tage smør som et eksempel. I Nordtyskland foretrækker de saltet smør ligesom i Danmark, men jo længere vi kommer sydpå i Tyskland, jo større bliver appetitten for usaltet smør.
I Lukas’ portefølje er også Naturli’ Foods. Her arbejder de på et ikke-saltet vegansk produkt til det tyske marked. I Tyskland er danske produkter kendt for høj kvalitet. Det viser eksportbarometret også som en væsentlig parameter i eksporten. Lukas oplever en polariseret verden i Tyskland.
- Når vi eksporterer til supermarkeder, har det ikke den store betydning. Men på foodservice, i vores samtaler med kokke og hoteller, så ved de godt, at danske fødevarer generelt har en høj kvalitet.
Naturli’ Foods eksporterer 60 mio liter plantebaseret drikke til Tyskland om året. Og der undrer ikke Claus Krogh, kommunikationsdirektør i Lidl Danmark.
- Bæredygtighed skal bære Lidls vækst. Det plantebaseret er vigtigt for os. Otte ud af ni produkter pitchet til os var plantebaseret og meget af vores vækst i Tyskland kommer fra plantebaseret produkter.
Made in Denmark
Eksportbarometret viser også, at mærket ”Made in Denmark” kun i begrænset omfang har betydning for eksporten. Det er for eksempel kvaliteten, der trækker salget. Claus Krogh mener, at det i disse tider er på vej til at ændre sig.
- Med usikkerheden omkring os tror jeg, at der bliver et plus i fremtiden, hvis varerne kommer fra EU. Der bliver et fokus på at være selvproducerende i Europa.
Claus Krogh nævner også, at i Danmark er 38 pct af Lidls varer produceret i Danmark.
- I modsætning til Aldi forsøger vi at forstå det danske marked. Hvad ønsker danskerne? Vi ser på parametre, der er vigtige for os, og hvordan det skal ændres i forhold til de danske kunder.