Lidl støtter momsnedsættelse på frugt og grønt
-
Lidl bifalder en nedsættelse af momsen på frugt og grønt, da det i deres optik vil forbedre danskernes sundhed.
I kølvandet på Skatteministeriets ventede analyse af fordele og ulemper ved at sænke momsen på frugt og grønt, melder Lidl sig som støtter til en differentieret moms.
I en pressemeddelelse skriver kæden, at et tidligere forsøg med momsnedsættelse har vist sig at øge salget af frugt og grønt.
Minus moms giver bedre mulighed for at træffe sundere valg
I februar og marts sænkede Lidl prisen på frugt og grønt svarende til momsen i alle 162 butikker. Det skete som et led i Lidls arbejde med at give danskerne endnu bedre mulighed for at træffe nogle sundere valg på indkøbsturen.
Det viste sig da også, at salget af frugt og grønt blev øget med 13% på landsplan, så det tyder på, at danskerne tog godt imod det.
Om kampagnen siger Head of Corporate Affairs, Claus Krogh:
- Vi kan på baggrund af kampagnen se, at salget af frugt og grønt steg betragteligt i perioden, hvilket især var tydeligt i kommuner uden for de store byer, hvor salget af grøntsager generelt er lavere.
Fordele og ulemper
Skatteministeriets analyse peger også på, at en sænkelse af momsen på frugt og grønt kan få danskerne til at spise sundere. Desuden kan det spare en børnefamilie omkring 1400 kr. om året.
Der er dog også visse bagsider ved en eventuel momsnedsættelse.
Det kan øge de administrative og tekniske omkostninger for erhvervslivet og Skatteforvaltningen, ligesom det vil give en regning til statskassen på 2 mia. kr. om året.
Det mener Lidl imidlertid ikke bør være en hæmsko:
- I Lidl Danmark har vi længe argumenteret for differentieret moms på frugt og grønt. Det skyldes blandt andet, at vi i Lidl arbejder med differentieret moms i flere end 30 europæiske lande, og her oplever vi ingen tilfælde, hvor det for os er forbundet med en øget administrativ byrde. I Lidl mener vi derfor ikke, at de tekniske eller administrative forhindringer skal stå i vejen for tiltag, der styrker danskernes sundhed, og gør det billigere at købe sundere fødevarer, lyder det fra Claus Krogh, Head of Corporate Affairs.