Kæder siger nej til fair handel-aftale

Salling Group 28. nov 2016 -
This describes the image
Skrevet af: Henrik Denman

Intet tyder på, at brancheforeningen Dagligvareleverandørerne (DLF) får held til at samle hele handlen om et sæt frivillige regler for samhandlen. Både Dagrofa og Dansk Supermarked melder pas og mener, at DLF’s krav lyder hult.

Foreløbig har Aldi, Lidl og Coop underskrevet det såkaldte Supply Chain Initiative, som oprindeligt er fremsat af EU-Kommissionen.

Men der dog ikke meget, der tyder på, at DLF får samtlige kæder til at underskrive det såkaldte Supply Chain Initiative.

Dagrofas koncerndirektør, Per Thau, siger således, at The Supply Chain Initiative er for ukonkret, og at det vil være mere formålstjenligt, hvis leverandørerne tager en direkte snak om samhandlen med Dagrofa:

– Vi er rigtigt glade for vores gode samarbejde med dagligvareleverandørerne og vil fortsat gerne udbygge det. Vi har også sagt til DLF og leverandørerne, at vi til enhver tid er klar til at drøfte vores samarbejdsform, hvis de syntes, at der er noget, der giver anledning til bekymringer.

– Det har DLF benyttet sig af en gang siden 2010, og det er fire-fem år siden. Hvis de har noget, de gerne vil drøfte nu synes jeg, at de skulle starte bilen og komme til en kop kaffe i stedet for at rende rundt i pressen med et lidt teoretisk Supply Chain initiativ, som ikke er særligt konkret i dagligdagen, siger Per Thau.

Klinger hult

I Dansk Supermarked Group mener man ifølge kommunikationsdirektør Mads Hvitved Grand, at DLF’s krav om en aftale om fair samhandelsregler klinger hult:

– Tidligere i år halverede vi fra Dansk Supermarked Groups side betalingsbetingelserne for 1000 mindre, danske leverandører for at styrke deres muligheder for innovation og produktudvikling, og den slags konkrete handlinger tæller langt mere end hensigtserklæringer og flotte ord.

– Vi har i Danmark allerede en generel regulering i form af blandt andet konkurrenceregler og aftalelov, og eftersom at leverandørernes indtjening fortsat overstiger detailhandlens, klinger det unægteligt hult, når DLF slår på tromme for dette fejlslagne initiativ i stedet for sammen med os at bruge kræfterne på produktudvikling og øget værdi for kunderne, siger Mads Hvitved Grand.

Opdateret 10. nov 2020