Handicaps: Danmarks største dagligvarekoncern er med i Solsikkeprogrammet 

Salling Group 23. sep 2022 - 2 min læsetid
This describes the image
Foto: Salling Group
  • Salling Group tilbyder kunder og medarbejdere en gratis solsikkesnor, hvis de har usynlige handicaps og diagnoser

Gør det usynlige synligt. Det er budskabet, når Salling Group som den første danske dagligvarekoncern træder ind i Solsikkeprogrammet og fra lørdag d. 1. oktober uddeler solsikkesnoren til medarbejdere og kunder med usynlige handicaps og diagnoser.

En gul solsikke på en grøn baggrund hænger i en snor om halsen og fortæller, at personen, der bærer den kan have behov for ekstra forståelse, hvis det kniber med f.eks. at læse navnet på en vare, huske koden til betalingskortet eller har brug for ekstra afstand eller tid ved kassen.

Solsikkesnoren giver personer med usynlige handicaps og diagnoser mulighed for, på en diskret måde, at signalere et behov for særlige hensyn og ekstra hjælp.

Salling Group uddeler solsikkesnoren til medarbejdere og kunder, som henvender sig i kundeservice eller kassen i samtlige af koncernens mere end 750 danske butikker.

Formålet er at sætte fokus på skjulte diagnoser og handicaps og gøre hverdagen nemmere for både den, der har et usynligt handicap, og samtidig gøre det nemmere for alle andre at vise hensyn og hjælpe, hvor der er brug for det.

Uanset om det er i butikken eller på lageret, vareterminalen eller kontoret.

Plads til alle

- Hos Salling Group er der plads til alle. Vi ved, at mennesker er forskellige og har forskellige behov. Men hvor det giver sig selv, at man f.eks. skal gøre plads til en person, der bruger kørestol, kan det være svært at vurdere, om en person har et skjult handicap, der kalder på særlige hensyn. Her er solsikkesnoren en fin måde at signalere, at her må vi gerne være ekstra opmærksomme, siger HR-direktør i Salling Group Louise Gade.

Udover at uddele solsikkesnoren gennem butikker og varehuse, trænes Salling Groups medarbejdere og ledere i at kunne imødekomme de situationer, der kan opstå, der hvor de møder folk, der bærer solsikkesnoren.

- Vi ønsker at være med til at udbrede kendskabet til solsikkesnoren og ikke mindst forståelse for skjulte diagnoser. Ved at klæde vores medarbejdere godt på, ved de, uanset hvor og hvornår de ser en person bære solsikkesnoren, at personen kan have behov for ekstra hjælp, tid eller tålmodighed - uden at behøve at sige det højt, siger Louise Gade.
 

Opdateret 23. sep 2022