Grøn private label-serie skal ramme bredt

Salling Group 13. maj 2019 -
This describes the image
Foto: Netto

Salget af fødevarer, der fungerer som erstatning for animalske produkter, er stigende.

Mange af produkterne kaldes veganske, og det kan ifølge Netto virke lidt for frelst til nogle forbrugere.

Derfor har kæden netop lanceret en ny serie af produkter, der godt nok er veganske, men uden netop det prædikat.

- De veganske produkter udgør en lille del af salget i forhold til de animalske produkter, men salget vokser enormt, og potentialet er stort. De produkter, vi hidtil har haft i vores sortiment, vokser med 35-40 pct. om året. Vi vil gerne trække det animalske produkter fra ned fra helsekostplanet og det frelste, siger konceptmanager i Netto Anette Bøgh, der har stået bag udviklingen af den nye serie.

- Vi har arbejdet længe med konceptet og er endt med at kalde serien for Spir og beskriver den som "mad fra planter", siger hun.

I første omgang er der 19 produkter, der strækker sig fra morgenmåltidet over frokost og snacking til aftensmaden.

Der er blandt andet en række mælkeerstatninger til 12,95 kr. for en liter.

- Det er dyrere end den mælk, den skal erstatte, men billigere end mærkevaren, som vi også har, til 20,95 kr. Målet er netop at ramme lidt bredere - også prismæssigt. Alle produkterne er placeret sammen med den kategori, produktet tilhører; netop for at gøre det lettere at vælge og for at tage produkterne væk fra det frelste, siger Anette Bøgh.

Netto er allerede i gang med at udvikle de næste produkter, der skal komme i efteråret.

- Ambitionen er at udvide med 10-15 nye produkter, men det er svært at sige præcist. Det kunne være komponenter til aftensmaden og convenienceprodukter som det færdige aftensmåltid, siger Anette Bøgh.

Produkterne er baseret på soja, havre og ærteprotein.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?