Færre discountbutikker sikrer salgsvækst
Selv om antallet af discountbutikker i Danmark har toppet, fortsætter de med at øge deres betydning som danskernes foretrukne indkøbssted.
I 2016 faldt antallet discountbutikker svagt med 0,5 pct., men kædernes omsætning voksede med 1,5 mia. kr. svarende til en fremgang på 2,6 pct.
Det fremgår af den nye udgave af "Supermarkedshåndbogen" fra Retail Institute Scandinavia.
Adm. direktør Henning Bahr, Retail Institute Scandinavia, vurderer på baggrund af tallene, at discountbutikkerne er kommet til at spille en afgørende rolle i danskernes dagligvareindkøb.
Discountkæderne, der i 2016 omfattede seks kæder inkl. den nu lukkede Kiwi, nåede sidste år en omsætning på 59,5 mia. kr., hvilket er en fremgang på 2,6 pct. i forhold til 2015.
Stor lokal betydning
Discountkæderne har dermed haft et langt bedre 2016 målt på omsætningsvækst, end supermarkederne og varehusene havde.
De nye tal flugter dog ikke helt med Danmarks Statistiks opgørelser. Ifølge Danmarks Statistik voksede omsætningen i både supermarkeder og discountbutikker med 1,0 pct. sidste år.
Henning Bahr vurderer, at discountbutikkernes betydning lokalt ofte er langt større, end den samlede vækst i omsætningen angiver, fordi discountbutikkerne mange steder er blevet en nærbutik.
Situationen er blevet væsentligt forandret i 2017, hvor Kiwi er lukket og Aldi har lukket 21 butikker og lukker yderligere 10 butikker hen over sommeren.
Ifølge Henning Bahr vil det naturligt betyde, at sektorens samlede omsætning vil falde i 2017. Spørgsmålet er så, hvor stor en del af omsætningen Netto kan samle op, og hvor stor vækst Rema 1000 fortsat kan præstere.